VERSLAG: Vlietpop 2007

VERSLAG: Léon Kopijn

Vlietpop 2007

De line-up van het gezellige Vlietpop is dit jaar weer goed in orde, lokaal talent afgewisseld met bands die landelijke bekendheid hebben. Dan hebben we het over The Sheer en 'rock and roll' Henk Westbroek. Net zoals vorig jaar verzorgen de Goodlife Providers de muziek tussen de bands door. Dit jaar kenmerkt zich ook als het laatste jaar dat Ruud van der Lans de presentatie op zich neemt. Hij gaat, na zeven jaar presenteren, verder achter de schermen bij Vlietpop. Danny Koning en Liza van den HeuvelVermeer nemen het presentatiestokje over. Dit jaar voor het eerst, samen met Ruud van der Lans. Een leuke vernieuwing wat weer zorgt voor een korte frisse wind.

Opener is dit jaar niet de winnaar van de Vlietpopslag, maar de formatie Djenn, een bandje uit Den Haag wat nog niet zo lang bij elkaar is. Dit is duidelijk te merken, de professionaliteit straalt er nog niet vanaf. Gelukkig is het nog niet superdruk op het festivalterrein want een echt goede opener is dit niet. Jonge broekies zonder riemen.

Na een lichtelijk teleurstellende start van het festival betreedt Gemstone het podium. Deze band, eveneens uit Den Haag, staat bekend om goede doch stevige rocksongs en energieke optredens. Ook dit keer is dit het geval. De sfeer zit er meteen goed in. Wanneer zangeres Nanda van Soest verschillende keycords het publiek ingooit staat iedereen ineens vooraan het podium. Slimme maar doeltreffende actie.

Annatar, winnaar van de Vlietpopslag 2007 is de derde band van de dag. De bandleden zijn zichtbaar zenuwachtig, maar hebben er ook superveel zin in. Het tot nu toe nog redelijk rustige veld is ineens een stuk drukker. Het lijkt erop dat alle gothic-metal fans uit de regio zijn afgereisd om deze veelbelovende band aan het werk te zien. Na een show van een kleine 45 minuten is het alweer afgelopen. Voor de liefhebbers van de hardere muziek is er na deze act niet veel meer te beleven op Vlietpop, maar de alom bekende festivalsfeer blijft.

De poprock is de komende uren goed vertegenwoordigd op het festivalterrein. Het is nu de beurt aan Seven. (Eveneens een bandje uit 'muzikaal' Den Haag). Deze formatie klopt inmiddels op de deur van landelijke bekendheid, maar zijn nog niet binnen geroepen. Met de actie die zij gepland hebben voor deze dag, hopen ze in één klap landelijke bekendheid te verwerven. Seven doet namelijk zeven optredens op één dag van zeven nummers. Op Vlietpop spelen ze echter vijftig minuten, een lekkere band om met een biertje in het gras te genieten van de mooie kanten van het leven. Chill out dus.

The Sheer is -opmerkelijk genoeg- een naam die bij veel bezoekers vraagtekens oproept. Een hoop mensen kennen deze formatie niet of hebben er wel eens van gehoord. Echter is deze band inmiddels een vaste waarde in het festivalcircuit in Nederland. Noorderslag, Lowlands en Pinkpop zijn zo’n beetje de grootste festival waar zij gestaan hebben. Dit zijn natuurlijk geen namen om 'je' tegen te zeggen. Vanmiddag staan ze dus op Vlietpop en zodra de eerste noten klinken lijkt iedereen het ineens te kennen. Het festivalterrein is inmiddels goed gevuld en een hoop mensen bewegen gezellig mee op de leuke, aanstekelijke maar simpele poppy muziek van deze band.

Rulers of Our Own Minds, oftewel R.O.O.O.M zal de summervibe op Vlietpop nog groter doen maken. De muziekstijl omschreven de bandleden zelf als; basic, urban en pop. Een goede omschrijving die stijlen als reggae, hip-hop, rock, latin en salsa vertegenwoordigt. De band komt wederom uit Den Haag en ook zij staan krijgen landelijk steeds meer bekendheid. Het begint haast saai te worden met deze Haagse overstroming, maar dit ligt natuurlijk niet aan de muziek. Laten we het afschuiven op toeval. R.O.O.O.M geeft een spetterende show en iedereen laat zien dat hij of zij kan dansen. 'Let's dance!'

Tribute2BobMarley is de band die alle songs van de legende feilloos naspeelt. Deze tienkoppige formatie geeft een geweldige show van 5 kwartier. Op het goed gevulde festivalterrein wisselen dansende mensen elkaar af met bezoekers die lekker in het gras zitten en toepasselijk een blowtje roken. De hoogtij dagen van het demonstreren tegen onrecht en de reggae-hype herleven op Vlietpop.

Het publiek is inmiddels goed opgewarmd voor de afsluiter van vanavond, Henk Westbroek. Vlietpop 2007 was al een groot feest, maar het kan nu alleen nog maar groter worden. Het bier vloeit rijkelijk en uit volle borst word bijna elk nummer meegezongen. Henk heeft het ook zichtbaar naar zijn zin. Hij speelt alle grote hits van Het Goede Doel. 'België', 'Nooduitgang' en 'Alles Kan een Mens Gelukkig Maken' zijn maar enkele nummers die voorbij komen. Even voor 23.00 uur wordt het laatste nummer ingezet: 'Sinterklaas, Wie kent Hem Niet'. Het is nog geen december, maar iedereen kent Henk, en Henk kent iedereen. Dat het een feestje zou worden is wellicht voorspelbaar, maar het word wel weer bewezen.

Na afloop schreeuwt het publiek om een toegift, maar dat mag helaas niet. Henk lost dit leuk op met: 'Mijn dames en Heren, ik mag geen toegift doen, maar deze mooie vrouwelijke presentatrice doet wel een striptease voor jullie!'. Presentatrice Lisa gaat er echter leuk mee om, laat haar buik zien en sluit het festival in goede glorie af.

Als laatste nog een klein bedankwoord voor en van Ruud van der Lans, die stopt met presenteren. Daarna gaat iedereen langzaam naar huis en kijkt de organisatie tevreden terug op Vlietpop 2007.

DOUR 2007Dour is een festival dat niet mag worden overslagen. Groots, vernieuwend en...

ARTQUAKE 2007 Ook dit jaar waren er weer verschillende opkomende nieuwelingen en bands van...