VERSLAG: Couleur Cafe 2016

VERSLAG: Karst Jaarsma

123

Vrijdag

Couleur Café is hét festival voor de muzikale fijnproever. Dit festival presenteert elk jaar een steengoede line-up van de muziekstijlen die je weinig op de mainstream evenementen hoort. De focus ligt op de hiphop, reggae en wereldmuziek, aangevuld met pop en elektronica. Acts die ergens anders als vreemde eend op het programma staan komen hier allemaal samen. De gemene deler? Het is allemaal positieve muziek die steevast voor een grote glimlach zorgt. De avontuurlijke muziekliefhebber kan een programma samenstellen waarbij je binnen één dag staat te swingen op Afrikaanse Highlife, keihard mee kan rappen op afrotrap, dansen op Arabische techno en lekker heupwiegen met relaxte reggae.

Het begint vrijdagmiddag gelijk sterk met St. Paul & The Broken Bones. Zanger St. Paul heeft in alles de uitstraling van een echte soulnerd. Zodra hij begint te zingen ben je gelijk omver geblazen. St. Paul ziet eruit als een blanke middelklassejongen, maar heeft een stem die past in het rijtje legendes van Solomon Burke, Otis Redding en James Brown. Binnenkort komt zijn tweede album uit. Een eerste voorproefje wordt al gegeven. De nieuwe nummers swingen waar mogelijk nog meer dan op de voorganger. Deze composities schitteren ook doordat het meer volledige rockliedjes worden. Met name de funky rock in de Van Morrison cover ‘I’ve Been Working’ blaast je omver. In combinatie met de strakke dansmoves van St. Paul heeft de zanger er al snel een grote fanbase bij gewonnen.

Het feest gaat daarna verder met één van de voorbeelden van St. Paul; Chic ft. Nile Rodgers. Nile Rodgers draait al veel jaren mee en heeft een onuitputtelijk oeuvre waar hij uit kan putten. Dat resulteert live in een optreden met een ongelimiteerd aanbod van hits. Het feest gaat van Madonna’s ‘Like A Virgin’ naar David Bowie’s ‘Let’s Dance’. Gedanst wordt er zeker. Nile Rodgers weet inmiddels hoe zijn kunstje werkt, dat valt vooral op wanneer het publiek met weinig enthousiasme vanuit Rodgers het podium opgehesen wordt. Tegelijkertijd is de kwart finale van de Rode Duivels in volle gang. Het Belgische elftal scoort en het gejuich lijkt Nile Rodgers nauwelijks op te vallen. Onverstoorbaar gaat de feestmachine verder. Het mag wat persoonlijker, maar Chic bewijst nog steeds een degelijke feestband te zijn.

Akua Naru is een Amerikaanse MC, maar de dame woont inmiddels in Duitsland. Ze heeft een band meegebracht die ruim tien man sterk is. De vier achtergrondzangers zorgen ervoor dat de nummers sterk in de gospel verankert liggen. De rest van de begeleiding is jazzy. De band vormt een goede ondersteuning voor de sterke raps van Akua Naru. Het geheel houdt het midden tussen The Roots en Lauryn Hill. De rapster overtuigt gemakkelijk en gaat zich zonder twijfel langzaam het festival circuit in werken.

Iemand die al langer meedraait is Mr. Vegas. Hij is dé verrassing van het festival. Deze dancehall ster uit de jaren ’90 zet een ongelooflijk sterke show neer. Zijn 2009 nummer met Major Lazer passeert de revue, maar het is vooral de combinatie van eigen hits en covers die de tent aan het dansen krijgen. Naarmate het optreden vordert gaan er meer kledingstukken uit. Het wordt ook steeds heter in de tent en energiebom Mr. Vegas weet van geen ophouden. Het energieke ‘Heads High’, maar ook reggaeklassieker ‘Isralites’ brengen een zweterig dansfeest.

Iets wat Method Man & Redman op papier ook te bieden hebben. De energie straalt op het eerste gezicht van beide heren af. Enthousiast rappend rennen ze als twee ADHD’ers achter elkaar aan. Weinig nummers worden echter volledig afgemaakt. Ter vervanging krijgen wij veel publieksparticipatie aangeboden. De energie springt daardoor moeilijk over van het podium naar het publiek. Dat is jammer, want beide heren doen zichtbaar hun best om een keihard hiphop feest te bouwen.

123

NORTH SEA JAZZ 2016 - VRIJDAGBegin juli is North Sea Jazz het episch centrum van de jazz, blues, hiphop...

METROPOLIS FESTIVAL 2016 Jong en oud genoten op het zonovergoten Metropolis Festival in Rotterdam en...