VERSLAG: Epic Metal Fest 2016

Festivalinfo was aanwezig op Epic Metal Fest 2016 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 88 foto's.

Bekijk de Epic Metal Fest 2016 foto's

VERSLAG: Bas van Poppel

Epic Metal Fest

Een festival georganiseerd door Epica, zal bij velen klinken als een soort Femme festival, maar niets is minder waar. Het affiche staat gevuld met optredens bestaande uit allerlei metal-gerelateerde genres.

De Nederlandse band For I Am King is de afgelopen jaren gegroeid, van talent naar de grootste belofte van de Nederlandse metalscene. Onder leiding van frontvrouw Alma heeft de band zich de afgelopen jaren ontwikkeld. Breakdowns maakten plaats voor techniek, melodie en riffs, de vergelijking met Arch Enemy is snel te leggen, waarbij ik Alma liever hoor dan de brulboei bij de Zweden.

In dik dertien jaar heeft het uit West-Brabant afkomstige Textures vijf platen afgeleverd en zich weten te plaatsen tussen de gevestigde orde van metal bands. De band moet al vroeg in de middag aftrappen, want ze zijn vandaag ook hoofdact op Progpower Europe in het eveneens Brabantse Baarlo. Het publiek komt niet echt op gang in de show van de heren, maar dat licht misschien eerder aan het feit dat de zaal vol Epica fans staat, want de band is actief en klinkt scherp.

De snelste thrash band uit België, dat label mag je op Evil Invaders wel plakken. Onze zuidervrienden presenteren hun nieuwe EP 'In For The Kill' en pakken zoals gewoonlijk qua show uit met een berg haarslingeren, hardrockposes en rookmachines. Muzikaal is het vooral veel van hetzelfde, vooral de kenmerkende zang is onverstaanbaar in de zaal. Leuke band voor de liefhebber, maar na een kwartier iets op midtempo zou fijn zijn.

Stoppen op het hoogtepunt can je carrière? Daar weet Stream of Passion alles van. De grote zaal van 013 staat vol voor een van de laatste shows van dit sextet. Voor het eerst leeft het publiek echt op. De band levert een uitstekende show vol met het bekendste werk, maar ook enkele sterke covers van Sonata Arctica en Radiohead. Jammer dat ze stoppen.

De Italiaanse band Fleshgod Apocalypse weet steeds opnieuw een ijzersterke plaat uit te brengen. Dan sta je ineens rond etenstijd op een festival in plaats van de middag, en is de zaal daardoor halfvol. Helaas weet de band live keer op keer niet te overtuigen, en dat is vandaag - ondanks de indrukwekkende outfits en make-up - niet anders. Gezocht: iemand die deze band live kan laten klinken als op plaat.

Wie Mayan zegt, zegt Epica. Zet Mayan weg op Epica's eigen feestje en iedereen wil natuurlijk Mayan zien. Helaas staat Mayan in de kleine zaal geprogrammeerd, in tegenstelling tot hun Italiaanse collega's die de grote niet vol kregen.

De Zweedse formatie Katatonia kan al jaren niets fout meer doen. Met de nieuwe plaat The Fall Of Hearts op zak heeft de band weer wat nieuw werk dat feilloos tussen het andere recente werk past. De show van een uur vliegt voorbij. Met een toegift met 'July', 'My Twin' en 'Lethean' sluit de band hun show vluchtig af, om plaats te maken voor de hoofdact.

Lasers, vuurwerk, vlammenwerpers, lichteffecten en een knappe zangeres: Epica levert een ijzersterke show in het publiek dat voor de helft uit het buitenland lijkt te komen. Dik 2000 man krijgen een show van dik twee uur voorgeschoteld waarin het nieuwe album The Holographic Principle wordt gepresenteerd. Ongeveer de helft hiervan wordt ten gehore gebracht, want het grootste feest breekt los bij de klassiekers als 'Design Your Universe' en 'Consign To Oblivion'. Als je dan bedenkt dat deze band het festival heeft neergezet, dan kunnen we niet anders dan hard applaudiseren.

FOTOGRAFIE: Rene van Koll

12345678
Off The Cross foto Epic Metal Fest 2016 Off The Cross foto Epic Metal Fest 2016 Off The Cross foto Epic Metal Fest 2016 Off The Cross foto Epic Metal Fest 2016 Off The Cross foto Epic Metal Fest 2016 Myrath foto Epic Metal Fest 2016 Myrath foto Epic Metal Fest 2016 Myrath foto Epic Metal Fest 2016 Myrath foto Epic Metal Fest 2016 Myrath foto Epic Metal Fest 2016 Myrath foto Epic Metal Fest 2016 Myrath foto Epic Metal Fest 2016

12345678

POPRONDE HENGELO 2016De Popronde streek neer in Hengelo! Festivalinfo was erbij, zie hier het...

Kadepop