VERSLAG: ZXZW festival 2008

Festivalinfo was aanwezig op ZXZW 2008 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 74 foto's.

12

Zaterdag 20 september

De vierde editie van het Tilburgse underground festival, ZXZW, is alweer in volle toeren op gang. Muziek, film, moderne dans, visuele kunst en meer. Black metal naast free jazz, rock naast noise. Met meer dan tweehonderd artiesten en tweeëndertig venues brengt ZXZW dit jaar weer een gigantische line-up met namen zoals: Sun Ra Arkestra, Wire, Shining, Pelican, Torche, Paint It Black en véél en véél meer.

Zaterdag 20 September

Gelaagd, noise, viezige gruizigheid. We spreken hier over Hey Colossus uit de UK. Deze band is de eerste band op deze Zaterdag die de kleine zaal van de 013 mag openen. Met hun luide stoner, doom-achtige noise walsen ze over het publiek heen. Een muur van geluid, correct.Velen zie je dan ook oordopjes dragen omdat het zonder bijna niet te doen is. Van log en loom naar smerige chaos. Zang? Nee, in deze band is het een frontman met twee microfoons die ervan geniet om zijn vocalen door wat gitaareffecten te halen en hier en daar wat smerig te brullen. Spoken word? Spoken nastiness. Gitaarfeedback, meerderen vocalen door elkaar en smerigheid [qua geluid] alom, Hey Colossus.

Het kruipt onder je vel, deze mix van ambient, drone en free jazz. Total System Failure is vandaag een duo met een man achter de knoppen en een man achter een saxofoon. Deze mix van noisy ambient gemixed met het echoënde spel van de saxofoon brengt je in een ongemakkelijke trance. Op momenten is het zelfs beangstigend en geeft het je een bekruipende angst. “Stare-at-the-wall-meditation” – een toepasselijke tekst. Veel toeschouwers zijn er niet maar degene die er zijn lijken goed van de luide trance van dit duo te kunnen genieten.

Smaakvol, dat is een woord dat opkomt bij ladycop uit Brooklyn. Deze drie jonge mannen zetten een uitermate volwassen show neer. Vergelijkingen met bands zoals Radiohead zijn wellicht niet uit te sluiten maar geven een aanduiding aan het niveau van deze act. De aanstekelijke mix van elektronica, gitaar, bas, goed geplaatste percussie en sterk gecontroleerde vocalen zijn duidelijk van professionele lat. Frontman Cliff heeft dan ook een uiterst genietbare stem. Het is dan ook een groot plezier om weer eens een act te zien waarbij de vocals sterk de atmosfeer van de unit dragen. Ingetogen, energiek, gedurfd – duidelijk is te zien dat ladycop geniet van het spelen van hun materiaal. Een band die duidelijk live een prettig beeld en een hele hoop passie weet te plaatsen, zèlfs terwijl het vierde lid kort voor de tour de band heeft verlaten. Het charisma van de totale outfit is dan ook prettig en verwarmend om te zien. Van ladycop gaan we geheid meer horen. Een band met ontzettend veel potentie - een van de hoogtepunten van ZXZW 2008

Adi Gelbart, een jonge kerel die er stiekem toch best uit ziet als een gekke geleerde èn een nerd. Gelbart maakt dan ook electronica, pure electronica, inclusief alle bliepjes en oude game computer sounds. Popliedjes, maar dan met een dissonante ondertoon – dat is de hoofdkern van deze act. Veelzijdig is hij absoluut aangezien hij van alles tegelijk lijkt te bespelen, van gitaar tot toetsen tot andere electronische prullaria. Erg indrukwekkend lijkt hij dan weer niet over te komen op het kleine publiek in de V39, velen vetrekken dan ook na een korte tijd. De dissonantie van menig track lijkt dan ook niet al te boeiend te vallen. Oh ja, niet te vergeten, hij houdt van robotjes.

Taint uit de UK – metal die veelzijdig doch repetitief is. Een tikkeltje post-metal, een tikkeltje goede oude ‘hard rock’ en dan heb je wellicht een beschrijving betreffende deze band. Maar zoals zij duidelijk laten weten is pigeonholing voor pigeons. Tja.
Overduidelijk valt deze band goed in de smaak op deze editie van ZXZW. De Extase is volgepropt met [grotendeels] zwetende heren .. of kerels, mannen, èchte venters! De aanstekelijke buldering van Taint lijkt dan ook erg gewaardeerd te worden en het publiek laat duidelijk merken dat het gecharmeerd is. Een uitstekend optreden voor deze Britten.

Het belachelijk kleine podium van het café ’t Buitenbeetje heeft amper plek voor het Utrechtse This Leo Sunrise. De drie heren en de ene dame van deze outfit hebben dan ook moeite om in deze venue een goed geluid te krijgen. Het opstarten van de show laat dan ook op zich wachten. Het ijs wordt gelukkig al snel gebroken door de charismatische aanwezigheid van de frontman, Tape. This Leo Sunrise is met hun post-folk/americana een warme, intieme act die de rillingen over je rug laat lopen. Met instrumenten zoals een harmonium, viool, cello, electrische bass, melodica, banjo, electrische en semi-electrische gitaar heeft This Leo Sunrise een groot pallet om hun melancholische sfeer te schilderen. Het nog meest indrukwekkende aan deze act zijn de vocalen. Al de leden van deze act kunnen goed hun toon houden en als ze alle vier hun longen laten werken kun je niet onbewogen achtergelaten worden. Toch dragen de vocals van Tape duidelijk de directie van de kleine verhalen. Zelden ziet men nog een vocalist die met zoveel passie de woorden, de muziek, leverd. Een prachtige aanschouwing, vooral als hij in zijn element komt en schaamteloos ritmisch op de grond stampt met zijn voeten.
Mede dankzij de kleine en knusse omgeving van ’t Buitenbeentje komt This Leo Sunrise compleet tot zijn recht. Wie het in de winter nog koud krijgt en de kans krijgt om deze band te aanschouwen, laat ze je dan gerust verwarmen. Duidelijk een van de passionele hoogtepunten van deze editie van ZXZW.

12

FOTOGRAFIE: Tim Leguijt

1234567
Bonne Aparte foto ZXZW festival 2008 Bonne Aparte foto ZXZW festival 2008  foto ZXZW festival 2008  foto ZXZW festival 2008  foto ZXZW festival 2008 Guadaloupé foto ZXZW festival 2008 Guadaloupé foto ZXZW festival 2008 Sardonis foto ZXZW festival 2008 Rioteer foto ZXZW festival 2008 Doormouse foto ZXZW festival 2008 Doormouse foto ZXZW festival 2008 Harry Poppins foto ZXZW festival 2008

1234567

BREAKFEST 2008Een gewaagde maar zeker leuke gok van Smeets. Breakfest is een nieuw...

VALTIFEST 2008 Valtifest 2008 is een ‘open air’ festival met veel muziek uit binnen en...