Minister Plasterk: 'Weg met de Popronde!'

Door Marz667 op 22 mei 2008 - 15:00 1 Vanaf volgend jaar gelden nieuwe subsidieregels voor alle Nederlandse culturele instellingen waaronder de Popronde. De nieuwe opzet was bedoeld om iedereen nieuwe gelijke kansen te geven. Deze week kwam het advies: 0 euro voor de Popronde.

Als de Minister het advies van de Raad overneemt betekent dit: einde Popronde! Niet alleen artiesten zijn de dupe dat vanaf 2009 geen Popronde meer plaatsvindt, ook de 40.000 muziekliefhebbers die het festival jaarlijks bezoeken.

Neen, zegt de Minister, de Popronde is een 'te' prille en 'te smalle' organisatie die weinig doet aan talentontwikkeling. Hierbij wordt volledig voorbij gegaan aan het feit dat de Popronde al 10 jaar lang een succesvol reizend Nederlands festival is. Ook wordt de educatieve functie van de Popronde onderschat.

Bij het Ministerie spreekt trouwens niemand tegen dat de Popronde al vele jaren met veel succes georganiseerd wordt . De bijdrage aan de 'ontwikkeling' van de popmuziek is volgens de Minister te gering.

De Popronde gaat in beroep tegen zowel de beslissing van de Minister maar ook tegen het feit dat de Popronde in een hokje wordt gestopt waar zij niet thuishoort namelijk bij scholingstrajecten.

Iedereen die de Popronde een warm hart toedraagt kan hier zijn steun betuigen. Tot 29 mei kunnen wij Plasterk nog op andere gedachten proberen te brengen.

In 2008 doen o.a. Destine, Flux, I Kissed Charles, Mo'Jones, Morning, New Killer Stars, NeWax, Skiggy Rapz, The Tommycats, We Love People in Bearsuits en Winnie mee aan het festival.

Altijd op de hoogte van al het festivalnieuws?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Mystery Land 20066

LINE-UP MYSTERYLAND IS GEEN MYSTERIE MEERZaterdag 23 augustus wordt dit jaar een bijzondere dag. Mystery Land,...

Rock Zottegem12

ROCK ZOTTEGEM KOMT MET NAMEN Rock Zottegem doet de eerste helft van haar naam eer aan. Met El Guapo...

REACTIES

Avatar massammy
do 22 mei 2008 15:18

massammy Dit is gewoon weg belachelijk!
Popronde is cool en zorgt juist voor een grote talentontwikkeling!

 0
Avatar Paydaypunker
do 22 mei 2008 15:25

Paydaypunker massammy schreef:
Dit is gewoon weg belachelijk!
Popronde is cool en zorgt juist voor een grote talentontwikkeling!

 0
Avatar MaybexMemories
do 22 mei 2008 15:37

MaybexMemories Wat een onzin ook weer. Wanneer komen er eens lui in de regering die wel het beste met iedereen voorhebben en niet alleen hun eigen zakken vullen??? Want die Hirsch balzak mag van mij ook een baantje gaan zoeken in de productie van plastic theelepeltjes ofzow...die gast moet van de macht af...die kerel wil alles verbieden :S

 0
Avatar Geluksknikker
do 22 mei 2008 15:37

Geluksknikker De Popronde is zeker leuk, alhoewel het vorig jaar in Heerlen overal wel erg rustig was. Maar in principe vind ik dat bands zoveel mogelijk op eigen kracht iets moeten proberen te bereiken. Dat vind ik overigens ook gelden voor andere kunst- en cultuurvormen. Nederland is wat dat betreft ook aardig doorgeslagen als subsidieland..........

 0
Avatar Paul_Banks
do 22 mei 2008 15:59

Paul_Banks MaybexMemories schreef:
Wat een onzin ook weer. Wanneer komen er eens lui in de regering die wel het beste met iedereen voorhebben en niet alleen hun eigen zakken vullen??? Want die Hirsch balzak mag van mij ook een baantje gaan zoeken in de productie van plastic theelepeltjes ofzow...die gast moet van de macht af...die kerel wil alles verbieden :S


En hoe serieus moeten we reacties nemen als Hirsch Balzak en de Bakellende die ook erg populair is op het internet?

Met een beetje normaal reageren bereik je in het algemeen iets meer dan reageren zoals half Nederland op het ogenblik doet.

Ben zelf geen policoloog, maar de laatste keer dat de economie in Nederland aantrok hadden we te maken met een paars kabinet. Deze regering verlaagde de belastingen (wat iedereen op een 1 of andere manier vergeten is), we hadden een spotgoedkope zorgverzekering en het geld wat binnen kwam werd ook weer uitgegeven. Toen kwam er een enorme dip in de economie en iedereen begon te zeuren dat er te veel geld is uitgegeven. Daar heeft meneer Fortuyn zijn populariteit aan te danken (en aan het feit dat de discriminerende domme onderlaag van de bevolking dacht dat deze man alle allochtonen wel even het land uit zou sturen).

Dan is het nu toch niet zo vreemd dat de hand nu even op de knip gehouden wordt?

Tevens zijn Nederlanders nogal goed in zeuren, want uit het buitenland komen altijd prachtige voorbeelden van hoe het wel zou moeten. De benzineprijs en de BPM in Belgie bijvoorbeeld, maar men vergeet voor het gemak even dat in Belgie een BTW tarief geldt van 21%, dat Belgie de hoogste loonbelasting van Europa heeft, dat wanneer je in Belgie een 190 PK bak koopt je je helemaal scheel betaald aan wegenbelasting.

Zeuren is makkelijk, maar ik zou de Nederlanders het advies geven om ook eens positieve dingen te zien en even verder te kijken dan hun neus lang is.


Verder is het wel een kwalijke zaak dat de subsidiepot flink ingekrompen wordt, maar aan de andere kant lijkt het wel alsof ieder gehucht zijn eigen popfestival heeft. Als dat allemaal betaald wordt uit subsidiepotten dan wordt dat een enorm bedrag.

De popronde ken ik zelf niet dus of dat moet blijven daar heb ik geen antwoord op, maar dat voor evenementen en instellingen als het Gergievfestival in Rotterdam en het Hofpleintheater de subsidiekraan dichtgedraaid wordt is natuurlijk onvoorstelbaar. En ook voor Lowlands gaat waarschijnlijk weer gelden dat veel theateracts (die toch een deel van de sfeer bepalen) geschrapt moeten gaan worden vanaf 2009.

 0
Avatar Nalu
do 22 mei 2008 16:23

Nalu Popronde gaat het HELE land door.

En dat is volgens mij toch wel ontzettend goede basis voor bandjes die willen doorbreken, om in het hele land een soort bekendheid te krijgen... Zodat ze later misschien nog een keer kunnen terug komen, omdat mensen er behoefte aan hebben?

 0
Avatar ErikLuyten
do 22 mei 2008 16:31

punkr Leuk dat Popronde aangeeft alleen nieuw talent te boeken, maar dan wel een act als Mo'Jones neerzet die al ondermeer Pinkpop heeft aangedaan in zijn 8jarig bestaan...

Verder prima initiatief though!

 0
Avatar luclivexs
do 22 mei 2008 16:37

luclivexs massammy schreef:
Dit is gewoon weg belachelijk!
Popronde is cool en zorgt juist voor een grote talentontwikkeling!


Mee eens maar ik ben het ook eens met de mening van punkr over Mo'Jones dat zijn geen jonkies meer....

 0
Avatar Geluksknikker
do 22 mei 2008 16:54

Geluksknikker luclivexs schreef:
massammy schreef:
Dit is gewoon weg belachelijk!
Popronde is cool en zorgt juist voor een grote talentontwikkeling!


Mee eens maar ik ben het ook eens met de mening van punkr over Mo'Jones dat zijn geen jonkies meer....

Maar Mo'Jones is wel een echt goede band die al veel te lang wacht op een doorbraak. Ben vorig jaar bij de popronde in Heerlen geweest en daar traden ook heel wat oudjes op en niet alleen jong talent.....

 0
geen avatar
do 22 mei 2008 17:09

jochem Belachelijk

De popronde is één van de leukste festivals om nieuwe bandjes te checken.

 0
Avatar ErikLuyten
do 22 mei 2008 17:39

punkr Geluksknikker schreef:
luclivexs schreef:
massammy schreef:
Dit is gewoon weg belachelijk!
Popronde is cool en zorgt juist voor een grote talentontwikkeling!


Mee eens maar ik ben het ook eens met de mening van punkr over Mo'Jones dat zijn geen jonkies meer....

Maar Mo'Jones is wel een echt goede band die al veel te lang wacht op een doorbraak. Ben vorig jaar bij de popronde in Heerlen geweest en daar traden ook heel wat oudjes op en niet alleen jong talent.....Jep, Mo'Jones is goed, maar zijn er zelf ook wel bij als ze nu nóg niet doorgebroken zijn. Ze hebben zich al lang als band kunnen bewijzen. Vandaar :-)

 0
Avatar Hey_Roi
do 22 mei 2008 18:47

Hey_Roi Een beetje jammer

 0
Avatar jos_theboss22
do 22 mei 2008 19:01

jos_theboss22 er zijn wel meer organistatie's die hetzelfde te horen krijgen. maar dit is op zich wel heel erg jammer want er breken soms toch wel bands door die via de popronde komen.

 0
Avatar equalizer
do 22 mei 2008 19:19

equalizer Misschien moet Minister Plasterk zich toch maar weer met wetenschap gaan bezighouden want dit geweldige initiatief hoeft zich al lang niet meer te bewijzen. Het werkt en is zowel voor bands als voor publiek een geweldige eyeopener. Hulde aan de popronde!

 0
Avatar Geluksknikker
do 22 mei 2008 19:30

Geluksknikker punkr schreef:
Geluksknikker schreef:
luclivexs schreef:
massammy schreef:
Dit is gewoon weg belachelijk!
Popronde is cool en zorgt juist voor een grote talentontwikkeling!


Mee eens maar ik ben het ook eens met de mening van punkr over Mo'Jones dat zijn geen jonkies meer....

Maar Mo'Jones is wel een echt goede band die al veel te lang wacht op een doorbraak. Ben vorig jaar bij de popronde in Heerlen geweest en daar traden ook heel wat oudjes op en niet alleen jong talent.....Jep, Mo'Jones is goed, maar zijn er zelf ook wel bij als ze nu nóg niet doorgebroken zijn. Ze hebben zich al lang als band kunnen bewijzen. Vandaar :-)

Ben ik op zich met je eens. Dan geldt ook dus het principe als je goed genoeg bent kom je er toch wel en dan zou je dus ook geen overgesubsidieerde dingen als de popronde nodig hebben. Het is ook gewoon simpelweg zo dat niet elk band kan doorbreken en daar zouden we ons misschien gewoon bij moeten neerleggen. Ik vind de popronde nog steeds heel leuk, ik ga ook zeker weer kijken, maar het zou gewoon zo moeten zijn dat dit zonder subsidie georganiseerd zou kunnen worden in een samenwerking van poppodia, horeca en publiek.....

 0
Avatar Xanathos
do 22 mei 2008 19:42

Xanathos Wat is het toch de laatste tijd met het kabinet dat anti-popmuziek is? Laatst ook al met rauwvoet toch? en das een christen, das nog wel te verklaren, maar dit...? =S

 0
Avatar Brinkster
do 22 mei 2008 19:54

Brinkster Plasterk ontwikkelt zeker liever de klassieke muziek..

 0
Avatar robertDP
do 22 mei 2008 20:30

robertDP het is maar goed dat geen radicale religie oid is.. anders had plasterk hardstikke deaud geweest...

 0
Avatar irins
do 22 mei 2008 21:15

irins Paul_Banks schreef:
MaybexMemories schreef:
Wat een onzin ook weer. Wanneer komen er eens lui in de regering die wel het beste met iedereen voorhebben en niet alleen hun eigen zakken vullen??? Want die Hirsch balzak mag van mij ook een baantje gaan zoeken in de productie van plastic theelepeltjes ofzow...die gast moet van de macht af...die kerel wil alles verbieden :S


En hoe serieus moeten we reacties nemen als Hirsch Balzak en de Bakellende die ook erg populair is op het internet?

Met een beetje normaal reageren bereik je in het algemeen iets meer dan reageren zoals half Nederland op het ogenblik doet.

Ben zelf geen policoloog, maar de laatste keer dat de economie in Nederland aantrok hadden we te maken met een paars kabinet. Deze regering verlaagde de belastingen (wat iedereen op een 1 of andere manier vergeten is), we hadden een spotgoedkope zorgverzekering en het geld wat binnen kwam werd ook weer uitgegeven. Toen kwam er een enorme dip in de economie en iedereen begon te zeuren dat er te veel geld is uitgegeven. Daar heeft meneer Fortuyn zijn populariteit aan te danken (en aan het feit dat de discriminerende domme onderlaag van de bevolking dacht dat deze man alle allochtonen wel even het land uit zou sturen).

Dan is het nu toch niet zo vreemd dat de hand nu even op de knip gehouden wordt?

Tevens zijn Nederlanders nogal goed in zeuren, want uit het buitenland komen altijd prachtige voorbeelden van hoe het wel zou moeten. De benzineprijs en de BPM in Belgie bijvoorbeeld, maar men vergeet voor het gemak even dat in Belgie een BTW tarief geldt van 21%, dat Belgie de hoogste loonbelasting van Europa heeft, dat wanneer je in Belgie een 190 PK bak koopt je je helemaal scheel betaald aan wegenbelasting.

Zeuren is makkelijk, maar ik zou de Nederlanders het advies geven om ook eens positieve dingen te zien en even verder te kijken dan hun neus lang is.


Verder is het wel een kwalijke zaak dat de subsidiepot flink ingekrompen wordt, maar aan de andere kant lijkt het wel alsof ieder gehucht zijn eigen popfestival heeft. Als dat allemaal betaald wordt uit subsidiepotten dan wordt dat een enorm bedrag.

De popronde ken ik zelf niet dus of dat moet blijven daar heb ik geen antwoord op, maar dat voor evenementen en instellingen als het Gergievfestival in Rotterdam en het Hofpleintheater de subsidiekraan dichtgedraaid wordt is natuurlijk onvoorstelbaar. En ook voor Lowlands gaat waarschijnlijk weer gelden dat veel theateracts (die toch een deel van de sfeer bepalen) geschrapt moeten gaan worden vanaf 2009.

Ontzettend bedankt dat je dat even komt vertellen.
Misschien moet je de site van laks ook eens proberen, nog meer mensen om toe te spreken!

Het is inderdaad kut dat Popronde stopt!

 0
Avatar Marlous_marlous
do 22 mei 2008 21:20

Marlous_marl.. whaat?! nee!
popronde was altijd zo leuk :(
damnit.

 0
Avatar Paul_Banks
vr 23 mei 2008 07:42

Paul_Banks @Irins: Ik ben gemeenteraadslid dus publiek heb ik al. Overigens ben ik dat voor een partij die niet in de regering zit, dus om die reden hoef ik de regering niet te verdedigen. In de gemeenteraad maak ik me sterk voor activiteiten voor jongeren (waaronder mijzelf) en het popfestival dat wij hebben. Om deze reden weet ik ook wat bepaalde zaken kosten en wat voor subsidies hier aan verbonden zijn. Vandaar dat het ergens logisch is dat er soms wat geschrapt moet worden. Of het dan logisch is dat het bij dit festival gebeurd weet ik, want zoals ik al meldde ken ik dit gebeuren niet.

Het is vast zonde, maar voor onbekendere popmuziek zijn er zat plaatsen om die te vinden, terwijl bijvoorbeeld het Gergievfestival misschien wel de enige in zijn soort is.

En waarom ik bij het laks moet zijn is mij een raadsel. Maar wees niet bang ik heb publiek genoeg.

 0
Avatar Solar.Cell
vr 23 mei 2008 11:16

Solar.Cell Plasterk is zoiezo een stuk verdriet!

 0
geen avatar
vr 23 mei 2008 13:01

huisrocker Sjongejonge, krijgen we alweer bijna verkiezingen ofzo? Die Plasterk is volgens mij een beetje geschrokken van het idee dat ie echt iets moet doen als minister, en nu kampt met een behoorlijke geldingsdrang... Hij probeert allemaal absurde dingen erdoor te krijgen waar NIEMAND om heeft gevraagd en NIEMAND het mee eens is, eerst in onderwijs en nu ook al in cultuur. Het lijkt Geert Wilders wel die artikel 1 van de grondwet wil afschaffen, puur om op te vallen. Ik weet niet wiens stemmen Plasterk wil winnen door de studiefinanciering en de subsidies op popfestivals af te schaffen, maar volgens mij zien we m over een paar maanden op TV in een reclame van Frisia Financieringen ofzo.

Ik word hier een beetje verdrietig van.

 0
Avatar adgertic-Z4
vr 23 mei 2008 13:23

adgertic-Z4 Adgertic Z4: 'Weg met Minister Plasterk'

 0
Avatar Withiance
vr 23 mei 2008 14:42

Withiance ik wordt zo moe van dit kabinet! elke dag proberen de ministers elke levenslust uit alle Nederlanders te zuigen. Ga eerst maar eens wat doen aan die te hoge benzineprijs of in Plasterk's straatje: ga wat doen voor de grote groep die niet naar school kan/gaat.
Ik wordt zo moe van dit kabinet!

 0
Avatar Soeperman87
vr 23 mei 2008 16:09

Soeperman87 Paul_Banks schreef:
Dan is het nu toch niet zo vreemd dat de hand nu even op de knip gehouden wordt?

Dat gebeurde ook al tijdens het 'Paarse Kabinet' waar je het over hebt. Ik noem een kwartje van Kok, ik noem belastingen die net zo snel weer werden verhoogd als dat de schramele verlaging ook echt de prijzen deed kelderen. En ja, ook dat was tijdens 'Paars' ....


Zeuren is makkelijk, maar ik zou de Nederlanders het advies geven om ook eens positieve dingen te zien en even verder te kijken dan hun neus lang is.

Ik ben blij dat er tenminste mensen zijn die nog kunnen zeuren nadat alles hier steeds nadeliger begint te worden. Maar goed, keiharde actie zou natuurlijk beter zijn. ;)

 0
Avatar Brinkster
vr 23 mei 2008 16:40

Brinkster De titel slaat nergens op, verdraaien is ook een kunst.

 0
Avatar Soeperman87
vr 23 mei 2008 16:47

Soeperman87 Brinkster schreef:
De titel slaat nergens op, verdraaien is ook een kunst.

??? Ongeschreven regel: verdraaien tussen aanhalingstekens. Nooit eerder van gehoord?

 0
Avatar Paul_Banks
vr 23 mei 2008 17:57

Paul_Banks Schamele verlaging van 60 naar 52% van 50 naar 42%? En van 40 naar ca. 32%. Er is toen inderdaad wat gerommeld met de rentevrije voet, maar per saldo was het voordelig. Maar zo zie je dat men het gauw vergeet ;-D

En het kwartje van Kok kwam in 1991 toen hij nog minister van financien was en meneer Lubbers nog minister president van Nederland was.

En aangezien je de feiten niet helemaal op een rijtje hebt zal ik het even uitleggen; paars 1 en 2 bestond uit VVD, PvdA en D66(dus niet de partij van Lubbers; het CDA) en begon in 1994.

Maar wees gerust; het is niet de eerste keer dat iemand met het kwartje van Kok aan komt zetten als het over paars gaat.

En zeuren zonder goede zaken in te kunnen zien is eigenlijk geen zeuren, dat heet tunnelvisie.

Kritisch zijn mag altijd en overal, dat ben ik zelf ook, maar er is een tendens merkbaar dat men rucksichtlos zaken benoemd zonder er echt verstand van te hebben en dat is schijnbaar erg besmettelijk.

 0
Avatar Soeperman87
za 24 mei 2008 16:15

Soeperman87 Paul_Banks schreef:
En het kwartje van Kok kwam in 1991 toen hij nog minister van financien was en meneer Lubbers nog minister president van Nederland was.


Ik doelde ook niet op de invoering van het Kwartje van Kok, maar meer op de afschaffing. De invoering was prima, maar zou tijdens ´Paars´ weer opgedoekt worden. Dit is echter tot op heden niet gebeurt.

 0
Avatar Brinkster
ma 26 mei 2008 12:23

Brinkster Soeperman87 schreef:
Brinkster schreef:
De titel slaat nergens op, verdraaien is ook een kunst.

??? Ongeschreven regel: verdraaien tussen aanhalingstekens. Nooit eerder van gehoord?

Nog een keer?

 0
Avatar Paul_Banks
ma 26 mei 2008 18:27

Paul_Banks Soeperman87 schreef:
Paul_Banks schreef:
En het kwartje van Kok kwam in 1991 toen hij nog minister van financien was en meneer Lubbers nog minister president van Nederland was.


Ik doelde ook niet op de invoering van het Kwartje van Kok, maar meer op de afschaffing. De invoering was prima, maar zou tijdens ´Paars´ weer opgedoekt worden. Dit is echter tot op heden niet gebeurt.

Dat zal voor een deel komen doordat meneer Zalm het begrotingstekort terug willen dringen, maar het klopt inderdaad dat wanneer de dollar weer boven de 2 gulden zou stijgen het kwartje teruggegeven zou worden, maar dat is niet gebeurd. Maar de vele vooral rechtse regeringen na paars hebben ook niet de moeite genomen.

 0

REAGEREN

REAGEREN?
Het is mogelijk op dit nieuws te reageren.
Je moet wel even inloggen met je Agendainfo account.
Nog geen Agendainfo account?
Hier kan je een Agendainfo account aanmaken.