RECENSIE: Amy O - Elastic

Amy O
2017-10-05 Slechts één jaar na het verschijnen van haar eerste album Arrow uit 2016 komt de Amerikaanse singer-songwriter Amy O met de opvolger Elastic. Ook hierop horen we haar enigszins dwarse popgeluid waaraan ze zo nu en dan een vleugje punk toevoegt. Dit verklaart ook waarom de Amerikaanse al zo snel na haar debuut met de opvolger kwam: erg vernieuwend is Amy niet, maar vermoeid lijkt ze ook niet te zijn want Amy dendert op volle toeren door op Elastic.

Deze tweede plaat heet weliswaar Elastic, maar de rek lijkt er wel een beetje uit te zijn bij Amy. Het lijkt er op dat de singer-songwriter, nu ze eenmaal haar comfortzone heeft gevonden, deze niet gaat verlaten. Maar hoe lang kan zij doorgaan met deze soundvoordat dit gaat vervelen? Het lijkt er op dat Amy hetzelfde trucje gebruikt dat op haar debuut nog als verrassend werkte, nu ook weer toepast op deze tweede plaat. Al haar nummers, op Arrow en Elastic, worden gekenmerkt door snel en enigszins chaotisch gitaarwerk en haar meisjesachtige stem waarmee ze de nummers van zowel geheimzinnige als eenvoudige teksten voorziet. Op ‘Soft Skin’ vraagt ze “What Do You Want To Eat Today?” terwijl ze op ‘David’de vraag stelt: “David, How did you get struck by lightning twice in one night?”. Zonder enige toelichting blijft het gissen of Amy deze woorden eigenlijk met een diepere betekenis zingt.

De opener van Elastic, ‘Lavender Night’ klinkt overduidelijk pittiger dan de rest van het album. Het is echter Amy’s stem die niet mee lijkt te kunnen komen met hetgitaargeweld. Juist daarom wordt de betekenisvolle tekst overmeesterd, zonde. Amy laat haar emoties spreken op een instrumentale wijze, vocaal lijkt de onvrede waarover zij zingt in ‘Lavender Night’ niet naar voren te komen. Wellicht is het daarom niet eens zo verkeerd dat de teksten van de Amerikaanse op het eerste gehoor geen filosofisch karakter hebben. Als luisteraar ben je waarschijnlijk eerder geneigd om de muziek meer aandacht te geven dan Amy’s woorden.

Uiteindelijk heeft Amy O met Elastic een album afgeleverd dat waarschijnlijk veel meer te bieden heeft dan op het eerste gehoor duidelijk wordt. Hiermee kunnen we spreken van een gemiste kans voor de Amerikaanse. Als Amy wil dat haar teksten gehoord worden, zal ze het gitaargeweld iets moeten inperken op de opvolger van Elastic, als Amy popliedjes wil maken die simpel in het gehoor liggen, dan moet zij vooral zo door gaan.

Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Amy O Label:Winspear
Cover Briana Marela - Call It Love

Briana Marela - Call It LoveDe Amerikaanse singer-songwriter Briana Marela is met Call It Love toe...