RECENSIE: Briana Marela - Call It Love

Marela
2017-10-11 De Amerikaanse singer-songwriter Briana Marela is met Call It Love toe aan haar derde studioalbum in vijf jaar. Met haar stem, nog altijd even kalm en rustig als op de voorgaande platen, bezingt ze dit keer ieder stadium van een relatie. Zowel het verliefd zijn als het vragen om een tweede kans en iemand moeten vergeten komen voorbij in Marela’s dromerige nummers op Call It Love.

Daar waar de één barst van de energie tijdens een verliefdheid, lijkt Briana Marela vooral te dagdromen. De stem van de Amerikaanse is zacht en fluweelachtig en daardoor uitermate geschikt om dromerige en vredige liedjes te zingen. Maar op Call It Love staan echter ook nummers over de keerzijde van de liefde. De onvrede die bij een relatiebreuk om de hoek komt kijken wordt door haar zeer zacht verpakt en komt daardoor niet als onvrede uit de verf. Ook wanneer Marela zingt over een liefde die niet wederzijds is, komt haar stem enigszins emotieloos over. Een tekst als “How I Wish I Had The Chance To Call You Mine, Still, I Guess I Knew It Was The Last Time” mist in de klank de teleurstelling waar over gezongen wordt.

Het nummer ‘Quit’, dat gaat over het stoppen met iemands naam te noemen, is het nummer waarin Marela het minst met haar hoofd in de wolken lijkt te zitten. Wel opvallend is het herhalen van de teksten, iets dat deze singer-songwriter toepast op ieder nummer op Call It Love. Vaak is het de songtitel die veelvuldig gezongen wordt. Halverwege het album is het trucje van de Amerikaanse inmiddels duidelijk geworden; de echo die haar stem laat galmen wordt consequent in ieder nummer doorgevoerd. Deze echo zorgt weliswaar voor het dromerige effect, maar juist Marela’s pure stem zou de onderwerpen van de nummers veel meer recht kunnen doen omdat haar gevoel dan meer in haar stem zou doorklinken. Een andere bijwerking van de galmende stem is dat haar teksten niet altijd even goed te verstaan zijn. Op het nummer ‘Feel What I Feel’ lijkt het dan ook alsof de zangeres “Fear what I feel” zingt.

Uiteindelijk zingt Briana Marela op Call It Love over een groot onderwerp: liefde. Een onderwerp waar juist zoveel verschillende emoties en gevoelens bij horen, iets wat de zangeres maar zeer minimaal lijkt over te kunnen brengen. Dit zou te wijten kunnen zijn aan het eenzijdige geluid dat Call It Love kenmerkt: een breekbare, zachte stem waaraan steeds een echo toegevoegd is en het muzikaal maar niet tot een energiek en krachtig hoogtepunt lijkt te komen. Marela’s stem klinkt dromerig en zweverig en daarom soms zelfs ietwat onverschillig. Ze mist een rauw randje aan haar stem wanneer zij over de frustratie die liefde kan veroorzaken zingt. De achtbaan van emoties die de liefde bij iemand kan veroorzaken lijkt er niet eentje te zijn waar Briana Marela zich in bevindt.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Briana Marela Label:Jagjaguwar
Dig Deeper

Dig Deeper - In Central European Time Dig Deeper is een Noorse band die buiten haar thuisland onder de radar is...