RECENSIE: Red Herring - Here To Distract You

Herring
2017-12-21 Wanneer een bij de redactie binnengekomen album maar lang genoeg ondergesneeuwd blijft liggen tussen het enorme aantal releases van de afgelopen twee maanden, kan het zomaar zo zijn dat daarmee ook de samenstelling van de jaarlijstjes gevaar loopt. Zo is dus Here To Distract You van Red Herring veel te lang onbelicht gebleven. De optredens die in september en oktober in het teken stonden van dit nieuwe album, hebben dan ook inmiddels al plaatsgevonden. In de tussentijd is ook bekend geworden dat Here To Distract You is genomineerd in de verkiezing van ‘beste album van 2017 uit Rotterdam’. Het prachtig vormgegeven album heeft blijkbaar al een en ander losgemaakt. In ieder geval dus reden genoeg om nog eens even goed aandacht te besteden aan dit derde album van het Rotterdamse kwartet en voormalig trio dat ooit als duo is ontstaan.

Wat allereerst opvalt is dat de liedjes persoonlijk worden toegelicht in het begeleidende boekje, waarin bovendien prachtig artwork van illustrator Agnes Loonstra te vinden is. De songteksten kunnen online gevonden worden, maar beter is het om zelf te luisteren en er een eigen interpretatie aan te geven. Laat je daarbij niet afleiden door allerlei andere zaken zoals ‘social media’, ‘fake news’ en ‘directe behoeftenbevrediging’, aldus de band. Red Herring biedt dan ook, met een verwijzing naar de albumtitel, prachtige muzikale afleiding met bluegrass, folk en allerlei folkgerelateerde en aanverwante stijlen. Opvallend is bovendien het zorgvuldige gebruik van de Engelse taal, waarin op duidelijke wijze de meest uiteenlopende gebeurtenissen worden bezongen. De ervaring van dit gezelschap druipt er aan alle kanten vanaf en is uit alles op te merken. En dan te bedenken dat ze slechts ruim vijf jaar bij elkaar zijn. De muzikanten hebben zich verdiept in de taal door middel van studie of opgedane ervaring in Amerika en Engeland. Ook een uitgebreide tournee in Tjechië en Slowakije, met allerlei bijkomende ontberingen, zorgde voor een enorme hoeveelheid muzikale en spirituele baggage. Het resultaat hiervan is een boeiende verzameling liedjes waarin obessieve liefde en aantrekkingskracht, een homage aan muzikale helden, een conversatie tijdens de terugrit na een optreden, het verlies van een dierbare en wat daarna te doen of een gevluchte Syriër een helpende hand willen bieden, worden beschreven. De meest treffende tekst is wellicht het verhaal van iemand die de blues wil vertolken, maar geen ellende heeft doorstaan en zichzelf daardoor niet geschikt acht om de blues te spelen, met andere woorden een gebrek heeft aan bluesverwante inspiratie en daar maar een tekst over heeft geschreven.

Behalve de spitsvondigheden en vindingrijkheid in de verhalen valt er muzikaal eveneens veel te beleven. Red Herring kenmerkt zich door een veelzijdige en authentieke muzikale benadering van de traditionele genres, maar geeft er een moderne twist aan. Het gevoel en liefde waarmee deze worden uitgevoerd is werkelijk uniek te noemen. Langzaam maar zeker gaat Nederland kennismaken met deze bijzondere muzikanten die met Here To Distract You de luisteraar meenemen naar de wereld van banjo’s, bouzouki’s, contrabas, dobro, mandolin en vooral prachtige vocalen.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Red Herring Label:Eigen Beheer
Nikitov

Nikitov - MameloshnZangeres Niki Jacobs noemde het afgelopen jaar verschenen album Mameloshn...