RECENSIE: DAAN (B) - Nada

DAAN
recensie cijfer 2017-12-29 Een reis door de ruige landschappen van Spanje vormde de basis voor , een multidisciplinair project rondom de naar de muzikant Daan Stuyven vernoemde band DAAN. Cineaste Christina Vandekerckhove volgde Stuyven en zijn vriend/fotograaf Peter De Bruyne in Catalonië, beiden met maar met één doel voor ogen, namelijk ‘het helemaal terugtrekken in het niets’, waarvan het resultaat is vastgelegd in een soundtrack, een documentaire en een fotografisch beeldverslag. Stuyven, een ervaren muzikant met al een indrukwekkend aantal optredens achter zijn naam en tevens in het bezit van een minstens zo imposant muzikaal oeuvre, voelde zich gedwongen om het roer radicaal om te gooien. Even ontsnappen uit de ‘ratrace’ als het ware om een ‘artistiek accident’ voor te blijven. Naast de bovengenoemde doelstelling lukte het ook om een zwaar ondergewaarde plek, een deel van Catalonië waarvan je helemaal niets kunt terugvinden in de Lonely Planet, ‘up te graden’ door het zo lyrisch mogelijk te beschrijven. Met een gitaar en laptop altijd binnen handbereik werd een verzameling muzikale sfeerimpressies vastgelegd. De liedjes schreven zichzelf, terwijl het aanvankelijk niet eens de bedoeling was om een album samen te stellen.

Een studio was daarvoor niet eens nodig. Het landschap, de omgeving bleek de best mogelijke ruimte te zijn om alle geproduceerde klanken vast te leggen. Onbedoeld en wellicht noodgedwongen werd gekozen voor een zeer ongebruikelijke manier van opnemen. Zo werd het gezelschap eens in de ochtend gewekt door opzwepende Spaanse muziek uit de jaren zestig dat in het oude dorpje uit zwaar vervallen megafoons klonk. Meteen werd het idee opgevat om bij het plaatselijke gemeentehuis te informeren of het mogelijk was om deze eens te gebruiken. Een stadsplan bracht inzicht in de plaatsen waar alle megafoons in het dorpje waren opgehangen om die te gebruiken voor het inzingen van het nieuwe gecomponeerde materiaal. Het laat zich het beste omschrijven als de ultieme vorm van low-budget opnemen en tegelijkertijd werkzaam zijn in de meest sfeervolle studio die je maar kunt bedenken. Bovendien wisten de vrienden door deze interactieve samenwerking elkaar te stimuleren om het beste werk te leveren.

Thuisgekomen werden de opgenomen instrumentals met behulp van een ervaren audiomaniak geïnventariseerd en uitgewerkt. De valkuil om zich weer te gaan verstoppen achter allerlei effectjes, trucjes en franje werd keurig ontweken waardoor de intimiteit van de liedjes kon worden behouden.Daarmee is Nada een prachtig muzikaal sfeerverslag geworden dat vol staat met avontuurlijke soundscapes, waarbij gebruik is gemaakt van de meest uiteenlopende instrumenten, maar dat zich tegelijkertijd gemakkelijk laat wegluisteren door de sfeervolle, warme vocalen. Een geluid dat lijkt te zijn samengesteld uit een duel dat plaatsvindt tijdens een verblijf bij David Lynch thuis, waarbij Tinderstick Stuart A. Staples en The National’s Matt Berninger elkaar uitdagen om de mooiste baritonstem op te zetten. Mooiste voorbeelden zijn ‘Wheel’ en ‘Forever Man’ met een speciale vermelding voor de sfeervolle instrumental ‘Fermavida’.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:DAAN (B) Label:Pias
Winwood

Steve Winwood - Winwood Greatest Hits Live Steve Winwood heeft een imposante carriëre die al meer dan vijftig jaar...

Cover Secret Rendezvous - For Real

Secret Rendezvous - For Real Het was lang wachten op de tweede plaat van het Nederlandse R&B duo...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT