RECENSIE: Steve Winwood - Winwood Greatest Hits Live

Winwood
2017-10-04 Steve Winwood heeft een imposante carriëre die al meer dan vijftig jaar beslaat. Als tienerjochie maakte hij al direct indruk met een soulvolle stem die niet onder deed voor die van bijvoorbeeld Ray Charles, én zijn geweldige orgelspel als lid van The Spencer Davis Group, wiens bekendste nummers ‘I’m A Man’ en ‘Gimme Some Loving’ op dit dubbellivealbum vertegenwoordigd zijn. Via een langdurig verblijf (met tussenpozen) bij de band Traffic en een kortstondig uitstapje naar de supergroep Blind Faith (met Eric Clapton, Ginger Baker en Rick Gretsch), gastoptredens bij anderen (luister vooral naar zijn orgelwerk op ‘Voodoo Chile’ van Hendrix!) naar soloalbums als Arc Of A Diver en Back In The High Life Again.

Greatest Hits Live is de eerse liveplaat van Winwood als solist en bevat een dwarsdoorsnede van zijn werk van de afgelopen vijftig jaar. Hits zijn er, zoals de titel van de plaat al doet vermoeden, in overvloed, al speelt Winwood niet volledig op safe. Zo wordt het al genoemde ‘I’m A Man’ vertraagd en uitgesponnen en wordt ook de tijd genomen voor het prachtige lange ‘Low Spark Of High Heeled Boys’ en ‘Glad’ waarop Winwood’s band voldoende de tijd krijgt om te soleren. Tel daarbij covers van ‘Them Changes’ van Buddy Miles en Timmy Thomas’ ‘Why Can’t We Live Together’.

Greatest Hits Live is daarmee meer dan een gemakkelijke verzameling van een paar hitjes. Hoewel die hits genoeg vertegenwoordigd zijn op het album (merkwaardigerwijs ontbreekt wel een van zijn grootste en bekendste nummers, ‘Valerie’), kiest Winwood in zijn setlist niet louter voor hits en worden singles als ‘Paper Sun’ van Traffic vermeden, maar is gekozen voor klassiekers als ‘Rainmaker’ en ‘John Barleycorn’. Steve’s stem en orgel- en gitaarspel hebben nog niets aan kwaliteit verloren en daardoor werkt Greatest Hits Live niet alleen als een mooie verzamelaar, maar vooral ook als uitstekend livealbum.
Recensent:Ron Bulters Artiest:Steve Winwood Label:Thirty Tigers
Cover The Selecter - Daylight

The Selecter - DaylightEind jaren zeventig van de vorige eeuw ontstond in Engeland een revival van...