RECENSIE: Wolf Alice - Visions Of A Life

Wolf Alice
2017-10-17 Wolf Alice is een kwartet uit Noord Londen, dat bestaat uit Ellie Rowsell (zang en gitaar), Joff Oddie (gitaar en zang), Theo Ellis (bas), and Joel Amey (drums en zang). De band debuteerde in 2013 met de single ‘Fluffy’. Na nog een aantal singles en twee EP’s verscheen in 2015 het debuutalbum My Love Is Cool. Drie jaar later volgt de band dit album op met Visions Of A Life.

Wolf Alice trekt op Visions Of A Life het geluid van het debuutalbum grotendeels door. Wel klinkt de band wat zelfverzekerder, iets wat ongetwijfeld te maken heeft met de vele shows die sinds de release van My Love Is Cool werden gespeeld. Een ander opvallend verschil is dat de stem van Rowsell net wat meer naar voren is gemixt dan voorheen en dat zij deze keer alle leadvocalen op zich neemt. Rowsells zang is het unique selling point van Wolf Alice en de band zet hier dus vol op in. Rowsells stem gaat op Visions Of A Lifevan zacht naar hard en weer terug en steeds weet ze te overtuigen. In het rustige, folky ‘After The Zero Hour’ laat ze zelfs een fraai staaltje mooizingerij horen.

Openingstrack ‘Heavenward’ begint verstild, maar al na een halve minuut komen de gruizige gitaren erbij en is het gedaan met de rust. ‘Heavenward’ is een typische Wolf Alice track waarin rustige en stevige passages elkaar afwisselen. De productie is vrij vol, met de melancholische zang van Rowsell bovenop het bandgeluid.

Single ‘Yuk Foo’ heeft misschien een wat puberale titel, maar is wel erg lekker. In feite is dit een iets meer dan twee minuten durende energie-uitbarsting, waarin Rowsells zang wel wat aan die van een kwade Courtney Barnett doet denken. ‘Beautifully Unconventional’, een pun op de uitdrukking “unconventionally beautiful”, is een lekker hoekige rocker en ook ‘Space & Time’ is een echte rocksong. Veel andere songs op Visions Of A Life zijn lichtelijk onderkoeld met vaak wel ergens een uitbarsting. Onder andere ‘Don’t Delete The Kisses’, ‘Planet Hunter’ en ‘Sky Musings’ vallen onder deze categorie. ‘Formadible Cool’ zit ook een beetje in deze hoek, maar in deze song komen wel wat meer smerige gitaren langs en ook de zang is wat heftiger.

De bijna acht minuten durende, afsluitende titeltrack zit in de post-rock hoek, met een slepend begin dat sterk aan Mogwai doet denken. Na een wat meer uptempo passage en zelfs een behoorlijk stevig gedeelte keert de band weer terug bij een slepende passage, maar dan met een veel smerigere sound dan aan het begin.

Wolf Alice heeft met Visions Of A Life een zeer sterk tweede album afgeleverd dat het debuut overtreft. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Wolf Alice Label:Caroline Records
Cover Fink - Resurgam