RECENSIE: Radio Moscow - New Beginnings

Radio Moscow
2017-12-11 Wie de muziek van Radio Moscow op zet zou haast verwachten dat het om een band uit de jaren zeventig gaat, maar niets is minder waar. Het trio ontstond in Iowa in 2003 en levert in de elf jaar erna vier studioalbums af met onvervalste hard- en bluesrock. Voor album nummer vijf tekent de band bij Century Media Records, een label met onder meer acts als Body Count, Napalm Death, Heaven Shall Burn en Queensrÿche in de gelederen, en volgens zanger en gitarist Parker Griggs voelt de band zich er helemaal thuis.

Met een titel als New Beginnings zou je kunnen verwachten dat de Radio Moscow met dit album een nieuwe weg in slaat, maar daar hoeft de doorgewinterde rocker niet bang voor te zijn. Bij het eerste nummer, de titeltrack, wordt het gaspedaal vol ingedrukt en klinkt de band als een opgevoerde versie van Creedence Clearwater Revival. Hoewel het tempo er gedurende de hele plaat goed in zit, klinkt ieder nummer anders. ‘Woodrose Morning’ doet denken aan The Doors en in meerdere nummers horen we Hendrixiaanse solo’s en riffs voorbij komen. En is dat loopje van ‘No One Knows Where They’ve Been’ niet gewoon gekopieerd van Jimmi Hendrix’ ‘Foxy Lady’? Op dat vlak verschilt een band als Radio Moscow van bijvoorbeeld Spidergawd, dat ook hardrock maakt in de stijl van de 70’s. Laatstgenoemde band weet meer een eigen geluid neer te zetten, terwijl voor New Beginnings overduidelijk leentjebuur wordt gespeeld bij bekendere artiesten.

Erg origineel is het dus allemaal niet, maar het luistert enorm lekker weg. Het is nieuwerwetse classic rock in optima forma. ‘New Beginnings’, ‘Woodrose Mornings’, ‘Driftin’, ‘Last ToKnow’, ‘Pacing’, uitsmijter ‘Dreams’: het zijn stuk voor stuk heerlijke nummers die niet zouden misstaan in veel rocklijsten. Een aanrader voor de fans van no nonsense gitaarmuziek!
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Radio Moscow Label:Century Media
Grave

Grave Pleasures - MotherbloodVoor wie het niet weten: Grave Pleasures is de voortzetting van Beastmilk,...