RECENSIE: Grave Pleasures - Motherblood

Grave Pleasures
2017-12-20 Voor wie het niet weten: Grave Pleasures is de voortzetting van Beastmilk, die in 2013 met Climax een onvervalste postpunk/new wave klassieker uitbracht. Zanger Mat McNerney (hem kennen we ook van de te gekke folkband Hexvessel) nam gitarist Valtteri Arino mee uit Beastmilk en richtte Grave Pleasures op, waarmee hij in 2015 via Sony debuutalbum Dreamcrash uitbracht. Deze plaat werd op zich wel aardig ontvangen, maar her en der viel toch te lezen dat het duistere, scherpe randje wat Beastmilk wel had hier ontbrak en dat het toch wel erg clean en poppy was geworden.

Welnu; deze mensen kunnen nu weer opgelucht ademhalen. Hoewel? Grave Pleasures bezit op Motherblood de gave om een tiental duistere songs met nog meer duistere songtitels opmerkelijk toegankelijk te laten klinken. Namen die te binnen schieten zijn Joy Division, Bauhaus en Killing Joke tijdens hun 80's periode. Maar ook The Cult en Danzig zijn referenties Erg dansbaar vooral ook allemaal. Zelf noemt de band het "dancefloor death rock" en dat is zeker een leuke, adequate omschrijving.

Ook een enorme verdienste van Motherblood is dat de plaat enorm coherent is en alle tien de tracks als puik aangeduid kunnen worden. Of het nu gaat om 'Infatuation Overkill' waar de band laveert tussen Interpol en Danzig (let op McNerney's uithalen in het refrein!), het dreigende en poppy 'Doomsday Rainbows', de gedoodverfde single 'Be My Hiroshima', het gejaagde, met tribal drums begeleidde 'Joy Through Death, het doordreunende 'Mind Intruder' of het apocalyptische 'Laughing Abyss': ze zijn allemaal van hoog niveau.

Ondanks het feit dat op Motherblood werkelijk geen originele noot te horen is, is de band er door pure songwriter kwaliteiten en het neerzetten van een geweldige sfeer in geslaagd een klassieker toe te voegen aan het genre. Een prestatie van formaat van McNerney en zijn Finse kornuiten. De liefhebbers van de betere darkwave/postpunk hebben hun perfecte soundtrack voor dit jaargetijde te pakken.
Recensent:Mark Michels Artiest:Grave Pleasures Label:Century Media
Cover Pale Grey - Waves

Pale Grey - WavesDe Belgische band Pale Grey debuteerde in 2011 met hun album Put Some...