RECENSIE: Pale Grey - Waves

Pale Grey
2017-11-14 De Belgische band Pale Grey debuteerde in 2011 met hun album Put Some Colors. Twee jaar later kwamen ze met Best Friends en nu zijn ze terug met hun nieuwe album Waves. De bandleden stuurden elkaar audiofiles van sounds die ze tof vonden, vandaar dat deze titel werd gekozen. De band uit Luik laten indiepop horen met af en toe wat hiphop, soms wat dreamy en de andere keer weer erg elegante sounds. Kortom, van alles wat en voor ieder wat wils.

Het eerste nummer op het album laat de dromerige kant horen. ‘Billy’ is de eerste single van het album en kenmerkt zich door een subtiele beat, gecombineerd met elektronische tunes. De meerstemmigheid in het refrein maakt de sfeer erg relax. Soms hoor je wat terug dat doet denken aan Warhaus, zoals in ‘Hunter’ waarbij de lage zang deze associatie oproept. In de tussenstukken zit erg veel elektronica, wat het nummer erg vrolijk maakt.

Een verrassing op het album is ‘Late Night’, wat aan de ene kant erg poppy en dreamy klinkt en aan de andere kant boordevol hiphop zit. De ritmische rap zorgt voor emotie in de coupletten. Het refrein wordt een beetje in de verte gezongen. Deze twee stijlen wisselen elkaar perfect af. De rust keert weder met de nummers ‘Ghost’ en ‘Light’, waarbij deze laatste volledig instrumentaal is. In beide nummers staat de piano centraal, waardoor je heerlijk kan wegdromen. Een hitwaardig nummer is toch wel ‘Seasons’, met de pakkende baslijnen en de doorlopende beat van de drums. Een track die niet snel uit het hoofd zal gaan; de teksten zullen makkelijk blijven hangen. Ook hier komt die dromerige sfeer weer terug.

Pale Grey heeft een erg veelzijdig nieuw album gereleaset. Waves is pop, hiphop, ambient en dreamy in één. Dit maakt het album daardoor erg interessant om naar te luisteren. Sommige nummers springen er wat meer uit dan andere, maar in elke track is wel iets te ontdekken. De Belgen zijn goed bezig om een mooi repertoire op te bouwen en dit zal in de toekomst alleen maar in een stijgende lijn gaan. We zijn erg benieuwd naar het verdere werk van deze veelbelovende band.
Recensent:Nadine Visser Artiest:Pale Grey Label:Pias
Cover Lunatic Soul - Fractured

Lunatic Soul - Fractured Fractured is alweer het vijfde album van Lunatic Soul , het soloproject...