RECENSIE: Sven Hammond - Rapture

Hammond
2017-11-28
Wanneer je in je bandnaam het instrument dat je bespeelt opneemt, dan moet je er wel heel erg van houden. Dat is precies wat Sven Figee deed toen hij Sven Hammond Soul oprichtte. Inmiddels is het “Soul” gedeelte verdwenen en heet de band gewoon Sven Hammond. Dat is ook wel begrijpelijk want de band beperkt zich helemaal niet tot soul, maar voegt daar ook rhythm and blues en rock aan toe, en eigenlijk alles wat daar maar tussenin zit en tegenaan schurkt. Dit is ook allemaal te horen op het vijfde studio album Rapture.

De bezetting is ondertussen ook stabiel en Figee heeft een partij topmuzikanten om zich heen weten te verzamelen. Zanger Ivan Peroti is inmiddels vaste kracht en toont zich een veelzijdig en gepassioneerde zanger. Hij weet zich goed raad met de vele stijlen die voorbij komen en laat meermalen horen over een geweldige strot te beschikken. Luister maar eens naar het fraaie klassieke soul liedje ‘Choosy Lover’ of het titelnummer ‘Rapture’. De rest mag helemaal los op de instrumentale knallers ‘A Right Pickle’ en het funky ‘Greasy Chops’. Inderdaad, dit zijn indrukwekkende chops die ze laten horen!

Figee laat zijn orgel zelf ook regelmatig spreken, al zal hij nooit de hoofdrol opeisen. Dat siert hem, want veel muzikanten zouden zich in hun eigen band laten verleiden om te laten horen waartoe ze in staat zijn. Hij laat het orgel soms echt wel gieren, maar over het algemeen voegt Figee zijn orgelpartijen smaakvol toe en horen we het mooi zoemen in ‘Top Of The Mountain’ en flink ronken in ‘Caesar’, waarmee hij de veelzijdigheid van het instrument nog maar eens aantoont. Want hierdoor kan hij zijn band laten rocken, swingen of voorziet hij het waar nodig van een vleugje gospel.

Daarmee is het een echte band prestatie die hier neer wordt gezet en met dit collectief vol muzikale zwaargewichten is dat om je vingers bij af te likken. Prachtige soulvolle liedjes, gecombineerd met heerlijk rockende nummers vullen de plaat. Sven Hammond krijgt daarmee iedereen aan het swingen en op de banken, getuige ook een tour met veel uitverkochte zalen. En die aandacht is dan ook meer dan terecht, want Rapture is gewoon een heerlijke plaat.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Sven Hammond Label:Caroline Records
Cover Bully - Losing

Bully - LosingAls je wint heb je vrienden, als je verliest vaak niet zoveel meer. En dat...