RECENSIE: Barely Autumn - Barely Autumn

Barely
2017-12-28 Barely Autumn, de artiestennaam van de Belgische Nico Kennes doet zijn naam eer aan op dit gelijknamige album. Zonnestraaltjes zijn namelijk erg schaars op deze plaat. Een aantal van de songtitels verraadt het melancholische karakter al: ‘Goodbye/Farewell’, ‘All My Heroes Are Dead’, en ‘Death Of Me’. Maar toch weet de Belg het zo te brengen dat je van zijn plaat niet in een vervroegde winterdepressie schiet.

‘All My Heroes Are Dead’ opent de plaat melancholisch. Je hoort hier duidelijk de invloed van Elliott Smith die verder op de gehele plaat aanwezig blijft. Kennes draait er met zijn teksten niet om heen en maakt het leven vooral niet mooier dan het daadwerkelijk is: uiteindelijk sta je er alleen voor. Muzikaal houdt Kennes het in dit nummer behoorlijk bescheiden met boventonen van een cello en gitaar. Het less is more principe is hier absoluut van toepassing. Het rauwe, ongepolijste randje zorgt er voor dat Barely Autumn authentiek en puur klinkt. Hoewel de stem van Kennes enigszins getergd en slepend klinkt, is het zijn gitaarspel dat de boel weer een beetje opfleurt. De singer-songwriter zorgt er voor dat men alle aspecten van de herfst hoort op zijn plaat: warm gekleurde vallende blaadjes, een schraal zonnetje, maar ook een druilerige grijze herfstdag klinken door op zijn debuutalbum.

Het is het nummer ‘Ronny’ dat een (milde) herfststorm laat horen, de elektrische gitaar is hierop veel grootser aanwezig dan op ieder ander nummer. Bij het nummer ‘Fame’ is er sprake van een vocale, onverwachte uitschieter. De piano laat het gehele nummer hetzelfde deuntje horen, Kennes blijft het woord “Fame” herhalen, en toch weet het nummer je als luisteraar te boeien, er zit een bepaalde intensiteit in die je in zijn greep houdt. Het is een welkome afwisseling met de nummers waarin de Belg zijn best doet om in de teksten zijn schrijverstalent, succesvol, te uiten.

Met Barely Autumn haal je weliswaar niet het zonnetje in huis, maar wel een plaat waarop deze singer-songwriter zijn gevoel laat spreken. En dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is, dat is helemaal niet erg en het levert in dit geval juist mooie luisterliedjes op.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Barely Autumn Label:Zeal Records / Konkurrent
Cover Wyclef Jean - Carnival III: The Fall And Rise Of A Refugee

Wyclef Jean - Carnival III: The Fall And Rise Of A Refugeehiphopalbums ooit. Deel II van The Carnival was een swingend feestje met...