RECENSIE: Kee Of Hearts - Kee Of Hearts

KOH
2017-12-21 Kee of Hearts is een nieuwe aanwinst in de melodieuze rockscene. Dit is niet verrassend: het project is opgezet door Kee Marcello, voormalig gitarist van Europe, en Tommy Heart, zanger van onder meer Fair Warning. Het muzikale fundament wordt gevormd door bassist Ken Sandin (o.a. Alien) en drummer Marco Di Salvia (o.a. Pino Scotto).

Openingstrack van het zelfgetitelde album Kee of Hearts , ‘The Storm’, stelt direct de potentie en de visie van deze rockers tentoon: gitaargecentreerde rock vol goede hooks, mooie melodieën, catchy refreinen, sublieme zang met een randje en verrassende solo’s. De opnamen, mix en productie zijn kraakhelder, wat in dit genre een vereiste is. De heren namen hiervoor Alessandro Del Vecchio in de arm. Hij verzorgde tevens een aantal backing vocals en de welkome toevoeging van toetsen.

Opvallend is dat de openingstrack relatief zwaar is. Enkel ‘Stranded’ meet zich in dit opzicht met deze metaltrack. Andere nummer op de plaat vallen onder de noemer hardrock of AOR (adult-oriented rock / arenarock). Zo is vervolgtrack ‘A New Dimension’, de eerste single die werd gedeeld, een nummer waar Bon Jovi en co. jaloers op zouden zijn. En heeft ‘Crimson Dawn’ – met zijn Europe-achtig gitaarwerk – de potentie om een festivalweideof concertgebouw te laten meebrullen. De muziek zit slim in elkaar en ligt fijn en bekend in het gehoor. Leuk weetje: ‘A New Dimensioni’ heeft een videoclip waarop te zien is dat de heren merkbaar enthousiast zijn met hun nieuwe project.

Aan rustpunten is ook gedacht. ‘Mama Don’t Cry’ komt het meest dichtbij een ballad. Het meest verrassende aan dit nummer is het sterk refreintje a la Kiss. Helaas valt dit ietwat te dik aangezette nummer in het niet bij de rest van het album. Het eveneens softere vervolgnummer ‘Invincible’ is daarentegen radiovriendelijk, doch eigenzinnig. Het sterke van deze tracks is dat ze de vaart niet uit het album halen. De laatste hoogtepunten worden gevormd door de arenatracks ‘Edge of Paradise’ en de sterke afsluiter ‘Learn to Love Again’.

Hoewel de teksten niet altijd even ingenieus klinken, de refreinen af en toe het randje van cliché raken en het tempo en de vocaalmelodieën onderling soms eentonig en inwisselbaar zijn, is Kee of Hearts een zeer welkome aanvulling in de hardrock/metal scène. Het instrumentale werk is spot-on en Heart zingt moeiteloos zijn lijnen door de rijke melodieën. In slechts elf tracks toont de band het grote talent van ieder individu zonder over-de-top-houding.

Een kanttekening die geplaatst moet worden is dat Kee of Hearts een project betreft van professionele muzikanten die ook hun kunsten vertonen in andere bands. Het gevaar dat hierin schuilgaat, is dat vervolgwerk zomaar op, in plaats van ín de schappen kan belanden.
Recensent:Niel Verstegen Artiest:Kee Of Hearts Label:Frontiers Records
Cover Kryptonite - Kryptonite

Kryptonite - Kryptonite Kryptonite is een Zweedse band die, net als zoveel bands tegenwoordig, haar...