RECENSIE: Dmitry Evgrafov - Comprehension Of Light

Dmitry
2017-12-04 Dmitry Evgrafov is een Russische sound composer. De jonge componist verdient zijn brood met het maken van soundtracks voor games en maakt daarnaast zijn eigen muziek. Al voor zijn 22e verjaardag had hij enkele albums en EP’s op zijn naam staan, zonder ooit muziekles te hebben gehad. Nadat hij op eigen houtje muziek had uitgebracht, gelaste hij een pauze in om sound design te gaan studeren. Na zijn afstuderen sloot hij zich aan bij Fat Cat Records en werd de eerste die sinds lange tijd bij de post-klassieke tak van het label (130701) een plaat uitbracht. Inmiddels is het tijd voor zijn tweede uitgave bij dit label en zijn vierde volledige album in totaal. Dit nieuwe werk heet Comprehension Of Light en onderzoekt duisternis en licht. Comprehension Of Light wijkt af van de neo-klassieke pianosfeer van het vorige album van Evgrafov. Hoewel de invloeden van collega Nils Frahm nog steeds hoorbaar zijn, heeft Evgrafov op zijn nieuwe plaat gekozen voor een bredere aanpak en duidelijk zijn stempel op het neo-klassieke genre gezet. Het album is groots en vernieuwend en neemt de luisteraar mee op reis.

Comprehension Of Light is niet een verzameling van werk, maar vertelt een verhaal. Het is een reis van donker naar licht waar de transformatie duidelijk hoorbaar is. Met het openingsnummer ‘A Gleam’ stappen we in de leegte en donkerte van chaos. Hoewel chaos soms doet denken aan een dichte warboel, laat Evgrafov de chaos horen door ruimtelijkheid in te brengen, waardoor het stuk doet denken aan de grootsheid, spanning en diepte van het heelal. Vervolgens laat hij de worsteling horen met ‘Ungrounded’ en ‘Wandering’ en werkt hij langzaamaan naar het licht toe. Strijkers helpen hem hierbij en op nummers als ‘A Chance To Change’ wordt de omslag voelbaar. Pas halverwege de plaat komt de piano aan bod. Waar de eerste helft van het album gedomineerd wordt door duistere elektronische geluiden, worden de strijkers en piano het boegbeeld van licht op de tweede helft. De plaat eindigt met ‘Sattva’. Sattva is een term uit de Indische filosofie dat ‘zuiverheid’ of ‘puurheid’ betekent. Evgrafov vertaalt dit naar lichte tonen, fluitende vogels en rust. Hij eindigt met dezelfde grootse ruimtelijkheid als waarmee hij begon, maar dan in kalmte in plaats van chaos.

Het sleutelwoord voor Comprehension Of Light is ‘ruimtelijkheid’. Met de combinatie van elektronische geluiden en analoge instrumenten bouwt hij lagen van geluid en brengt hij vernieuwing en spanning in het neo-klassieke genre. Dit nieuwe album van Dmitry Evgrafov vertelt een verhaal en neemt daarin de luisteraar mee van begin tot eind.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Dmitry Evgrafov Label:Fat Cat
Cover Destroyer - Ken

Destroyer - KenOoit zag uw scribent Dan(iel) Bejar een indrukwekkende hoeveelheid...