RECENSIE: Michael Jackson - Scream

Scream
2017-12-08 Doden die tot leven komen en als perfecte eenheid dansen onder de volle maan. Iedereen kent de clip van megahit ‘Thriller’. Een track die tijdens Halloween toepasselijk door ieder radiostation net wat vaker wordt gedraaid. Dat is het team achter Michael Jackson niet onopgemerkt gebleven. En zo verscheen, op het moment dat de dagen donkerder werden, Scream. Een ”electrifying and danceable” album dat bejubelde en lichtelijk ondergesneeuwde tracks van The King of Pop bevat, met de insteek de perfecte Halloween-mix te zijn.

Scream opent met ‘This Place Hotel (a.k.a. Heartbreak Hotel)’. Een dansbaar nummer van The Jacksons uit 1980 waar Bruno Mars direct voor zou teken. Met zijn duistere tekst en wending in de outro is het een perfecte opener van dit album. Wat volgt is het onbetwiste hoogtepunt van een horror-cd: ‘Thriller’. Maar het album geeft ook andere tracks een kans om in de spotlight te staan.

En dat is waar ‘Blood On The Dance Floor’ de kop opsteekt. Slim geplaatst tussen ‘Thriller’ en de hit ‘Somebody’s Watching Me’ van Rockwell. Een nummer dat leunt op een sterke beat en een typisch door Jackson gezongen refreintje. Niet voor niets verwierf het een nummer 1-positie in Europa. Toch is het een track die niet snel genoemd wordt als er over de rijke catalogus van Michael Jackson gesproken wordt. En zo wordt het dunne laagje stof van de track gehaald. De verdienste van Scream.

Nummers die op eenzelfde wijze weer eens het licht van de maan mogen aanschouwen zijn onder andere ‘Torture’ (The Jacksons) en ‘Scream’ (ft. Janet Jackson). Daarnaast is er ook een aantal tracks die niet als single zijn uitgebracht en/of een hitnotering kenden: ‘Dangerous’, ‘Unbreakable’ (ft. The Notorious B.I.G.), ‘Xscape’, ‘Threatened’ en ‘Ghosts’. Deze nummers vormen het tweede – minder imponerende – deel van Scream. Tot slot bevat de plaat nog een mash-up van The White Panda: ‘Blood On The Dance Floor X Dangerous’. Leuk voor de echte fans.

Scream belooft de meest”‘electrifying and danceable” tracks van Michael Jackson te bundelen die over de afgelopen veertig jaar zijn uitgebracht. En dat is, ondanks de tammere B-kant, gelukt. Niet verwonderlijk: de popcatalogus van Jackson is gigantisch. Het vinden van toepasselijke tracks is kinderspel. De luisteraar moet op zijn beurt maar voor lief nemen dat tracks zoals ‘Leave Me Alone’, Scream’ en ‘Unbreakable’ enkel qua naam toepasbaar zijn op het thema van het album.

En daar loert het échte angstaanjagende gevaar van dit album… Met kerst in aantocht liggen de schappen inmiddels weer vol met compilatiealbums van Elvis Presley en andere grootheden. Krijgen we nu voor iedere feestdag een (al dan niet gedeeltelijk) gethematiseerd compilatiealbum?
Recensent:Niel Verstegen Artiest:Michael Jackson Label:Sony Music
Cover Iron & Wine - Beast Epic

Iron & Wine - Beast EpicOnder de noemer Iron & Wine maakt Sam Beam al jarenlang Americana. Zijn...