RECENSIE: Rolling Blackouts Coastal Fever - Talk Tight

Rolling Blackouts
2017-12-05 Rolling Blackouts Coastal Fever (soms ook geschreven als Rolling Blackouts C.F.) is het nieuwe paradepaardje van het indielabel Sub Pop. Begin dit jaar werd de band uit Melbourne door het label ingelijfd en al snel brachten ze hun tweede EP The French Press onder hun vlag uit. In de aanloop naar hun debuutalbum, dat begin 2018 uit zou moeten komen, heeft Sub Pop hun eerste EP Talk Tightook buiten Australië uitgebracht. Gewaagd, want hoewel die EP pas vrij recent is uitgebracht (2016), ontwikkelt de band zich op dit moment in sneltreinvaart.

Als we de EP voor het eerst opzetten zijn we dan ook niet direct gecharmeerd van het geluid. Niet zo gek, want vanaf The French Press is dit een behoorlijke stap terug. Zo kraakt de productie aan alle kanten, komt de zang niet overal lekker uit de verf en is er weinig variatie op de EP te vinden. Maar wie daar doorheen prikt vind op deze EP toch een aantal heerlijke nummers van het zomerse gezelschap. Vooral ‘Wide Eyes’ en ‘Heard You’re Moving’ behoren tot de beste nummers die de band tot nu toe gemaakt heeft. De band klinkt als Arcade Fire, als Pulp, maar weet vooral ook een eigen geluid neer te zetten. Het is niet vreemd dat Sub Pop er als de kippen bij was om de band te tekenen.

Hoewel The French Press een veel betere kennismaking is met het geluid van de band zoals hij nu is, geeft Talk Tight ons enkele van de beste nummers die de band tot nu toe geschreven heeft. Het is te hopen dat ze nog eens worden opgenomen met de productionele mogelijkheden die ze nu hebben. Houdt het debuut van Rolling Blackouts C.F. volgend jaar in elk geval in de gaten!
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Rolling Blackouts Coastal Fever Label:Subpop
Cover Micah P. Hinson - And The Holy Strangers

Micah P. Hinson - And The Holy StrangersDe Amerikaanse singer-songwriter Micah P. Hinson heeft geen gemakkelijk...