RECENSIE: Cut Copy - Haiku From Zero

Cut Copy
2017-12-27 Haiku From Zero is het vijfde album van het Australische collectief Cut Copy. De band begon in 2015 aan een vervolg op Free Your Mind en bracht in 2016 nog een instrumentale ambient plaat uit: January Tapes. Met dit vijfde reguliere album waan je je in ieder geval weer ergens op een zonovergoten strand, want voor een zomerse vibe zit je bij het viertal uit Melbourne wel goed. De groep heeft altijd tot op zekere hoogte een jaren tachtig geluid in hun muziek verwerkt, en ook op Haiku from Zero zijn deze invloeden weer volop aanwezig.

Al meteen bij opener ‘Standing In The Middle of the Field’ vliegen de exotische drums, opgewekte synthpop en fonkelende beats je om de oren. Stilzitten is dus vanaf het begin alvast geen optie. Toch is deze vijfde plaat van de Australiërs misschien wel hun meest etherische werk tot dusver. Ze weten zonder al te veel moeite een lichtvoetig en dansbaar geheel neer te zetten – en gebruiken daarvoor slechts negen nummers. Ondanks deze conventionele aanpak weet Cut Copy er weer een aantal synthpop-pareltjes uit te persen. Het heerlijk zwierende ‘Black Rainbows’ is er daar één van. Ook ‘Airborne’ creëert met zijn vervormde stemmen in het refrein en opgewekt geheel en wordt vervolgens opgevolgd door het heerlijke uptempo ‘No Fixed Destination’. Ook het stevige ‘Memories We Share’ past perfect binnen dit rijtje.

Zo zwiert Cut Copy eigenlijk van nummer tot nummer. Alleen de afsluiter ‘Tied To The Weather’ valt wat buiten de boot met het zeer rustige tempo, maar past als hekkensluiter wel goed binnen het hele album. Echt iets nieuws onder de zon krijgen we niet van de Australiërs, maar een zonnige vibe weten ze weer als geen ander over te brengen. Daarmee is Haiku From Zero net als voorgaande platen van Cut Copy een weliswaar laagdrempelige, maar fijne traktatie voor de oren.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Cut Copy Label:Universal
Nele

Nele Needs A Holiday - Love YeahDe Belgische Nele van den Broeck heeft ondanks haar jonge leeftijd (32) al...