RECENSIE: Jeff Lynne`s ELO - Wembley Or Burst

Lynne
2018-02-22 Electric Light Orchestra, ook bekend onder de huidige naam Jeff Lynne’s ELO, is een van de meest succesvolle symfonische poprockbands van de jaren `70. Hoewel er na het uiteenvallen van de band in 1986 nog sporadisch tekenen van leven waren, is er sinds 2014 pas echt sprake van een volwaardige terugkeer. Fans kregen niet alleen een geweldige reünieshow in Hyde Park, in 2015 werd er ook een nieuw album uitgebracht. Sindsdien vliegt het ruimteschip van Jeff Lynne en zijn band weer jaarlijks de wereld over en lijkt de band weer helemaal terug te zijn. Het live-album Wembley Or Bust (officieel uitgebracht onder de naam Jeff Lynne’s ELO) is het laatste wapenfeit van de groep.

Wembley Or Bust is niet de eerste liveopname sinds de band weer actief is: ook de reünieshow in London werd onder de naam Jeff Lynne's ELO: Live in Hyde Park als concertfilm uitgebracht. Toch heeft deze uitgave genoeg meerwaarde na deze eerdere release. Hoewel hits als ‘Mr Blue Sky’, ‘Don’t Bring Me Down’, ‘Evil Woman’ en ‘Can’t Get It Out Of My Head’ natuurlijk op beide registraties te vinden zijn, geeft dit album een breder overzicht van de succesvolste periode (1976 - 1979) van de band. ‘Do Ya’, ‘Rockaria!’ en ‘Standin’ In The Rain’ mogen bij het grote publiek dan wel minder bekend zijn, voor de echte fans is het een verademing om ze weer eens live te horen. Daarnaast passen ze ook naadloos tussen de rest van de met hits gevulde set. Helaas is ‘Strange Magic’ uit 1975 op de CD niet meer terug te vinden. Daarnaast wordt van het meest recente studioalbum, Alone In The Universe, enkel single ‘When I Was A Boy’ gespeeld, wat natuurlijk een gemiste kans is.

Mede dankzij het feit dat ELO live altijd zwaar heeft geleund op een uitgebreid orkest, maar ook deels doordat de groep flink is verjongd voor de reünie, heeft de muziek live haast niets aan kracht in hoeven boeten. Wembley Or Bust is hiermee een livealbum geworden dat voor de fans een leuke is, maar ook voor andere muziekliefhebbers een perfecte kennismaking is met de groep.
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Jeff Lynne`s ELO Label:Sony Music
Bjork

Björk - UtopiaJe album beginnen met een nummer dat instrumentaal doet denken aan de...