RECENSIE: Tully Monster - Sightseeing

Tully Monster
2018-03-02 Bij fans van The Gathering zal Marike Groot nog wel een belletje doen rinkelen. Zij was de zangeres die op de debuutplaat van die band (Always) de vrouwelijke vocalen voor haar rekening nam als tegenhanger voor de woeste grunts van Bart Smits. Prachtig deed ze dat, maar ze verdween al snel uit de band en van de aardbodem zo leek het. Ze dook echter weer op bij The Gathering tijdens het vijfentwintigjarige jubileum. Hoewel ze in die tussenliggende jaren altijd met muziek bezig is geweest bleef ze onder de radar opereren. Nu duikt ze dus op als zangeres van het Noord-Hollandse Tully Monster dat haar debuut EP met de titel Sightseeing opnam en in eigen beheer heeft uitgebracht. De stem van Groot is overigens lang niet meer zo ijl als we van haar tijd uit The Gathering kennen, in de plaats daarvan horen we een sterke soulvolle stem.

De muziek van Tuly Monster is te classificeren als stevige, psychedelische stonerrock met soms een scherp randje. Dat randje is vooral duidelijk in het lange en slepende ‘White Fish’ dat als een soort stonerblues is te omschrijven. Het doet een beetje denken aan het werk van Oceans Of Slumber. Behalve de stem van Groot vallen de mooie gitaarlijntjes op en natuurlijk de zware bas van Robert Jan van der Woud. Daarvoor horen we het korte ‘Wire’ dat haar fundamenten in de jaren zeventig heeft liggen en de kant op gaat van Mothers Finest en daarna ‘In My Arms’ dat in wat luchtiger klinkt. Het afsluitende titelnummer is ook vrij traag en heeft een mooie afwisseling tussen de rustige coupletten en de rauwe stonerriffs in het refrein.

De eerste EP van Tully monster is zeer de moeite waard. De enige aanmerking is dat de productie de muziek wat wollig laat klinken. Het stevige fundament dat de band neerlegt is een prima voedingbodem voor de krachtige stem van Marike Groot. Een prima debuut.
Recensent:Jan Didden Artiest:Tully Monster Label:Eigen Beheer
Broco

Don Broco - TechnologySoms heb je het als recensent maar zwaar. Dan draai je het te beoordelen...