RECENSIE: The Xcerts - Hold On To Your Heart

Xcerts
2018-02-06 The Xcerts is een driekoppige band die oorspronkelijk afkomstig is uit het Schotse Aberdeen. De band wordt opgericht door Murray Macleod (zang, gitaar) en Jordan Smith (bas, achtergrondzang) en zij worden aangevuld met drummer Ross McTaggart. In 2006 vertrekt McTaggart en hij wordt vervangen door Tom Heron. In 2009 debuteert de band met het album In The Cold Wind We Smile. In 2010 volgt Scatterbrain en vier jaar later verschijnt There Is Only You.

Hold On To Your Heart is dus alweer het vierde album en de band maakt hierop een bewuste keuze om terug te grijpen op de muziek van de jaren ’80. Dit is goed gelukt, want de productie lijkt met zijn galm en beukende drums regelrecht weggelopen uit de eighties. Waar de band zelf echter verwijst naar de muziek van Bruce Springsteen en Tom Petty, moet uw recensent bij het beluisteren van Hold On To Your Heart vooral denken aan Michael Bolton (wie kent hem nog?) en Bon Jovi. Niet meteen het beste wat de jaren ’80 muzikaal hebben opgeleverd. En waar het persbericht spreekt over de film The Breakfast Club, moet uw recensent eerder denken aan Iron Eagle.

Het gaat eigenlijk al meteen mis bij de drakerige pianoballad ‘The Dark’ die Hold On To Your Heart opent. De aanstellerige zang van Murray Macleod en de strijkers tegen het einde maken dit tot een regelrechte kwelling. Hierna gaat het tempo omhoog en daarmee wordt het gelukkig meteen een tandje beter. Dit is typische jaren ’80 rock zoals die destijds veelvuldig op Amerikaanse radiostations te horen was. Het rockt lekker, maar alle scherpe kantjes zijn eraf gevijld. De zang is gepassioneerd, maar slaat regelmatig door naar overdreven aanstellerij.

Op zich zijn de liedjes niet eens slecht. Songs als ‘Feels Like Falling In Love’, ‘Crazy’ en ‘We Are Gonna Live’ zijn prima in orde. Het is echter de vorm waarin ze gegoten zijn die ondergetekende werkelijk elk luisterplezier ontneemt. En dat zegt wat, aangezien uw recensent opgeroeide in de jaren ’80 en normaal gesproken niet vies is van een lekker potje eighties-nostalgie.

Is er dan helemaal niets positiefs te zeggen over Hold On To Your Heart? Jawel hoor. The Xcerts wilden op hun album teruggrijpen op de jaren ’80 en dat is ze uitstekend gelukt. De sound is niet van echt te onderscheiden. Zet deze songs in een playlist tussen Bryan Adams, Bon Jovi en Don Henley en weinig mensen zullen horen dat ze uit de 21e eeuw afkomstig zijn. De vraag is echter wie er zit te wachten op een revival van op Amerikaanse leest geschoeide eighties radiorock.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:The Xcerts Label:Bertus
Iberg

Helge Iberg - JazzkammerHij was al jarenlang toonaangevend in de Noorse jazz-wereld maar...