RECENSIE: Lety - The Wallflower

Lety
2018-05-29 Ze heeft haar roots in de Bronx, maar de van origine Amerikaanse Lety woont tegenwoordig in Duitsland. Met The Wallflower heeft zij een prachtig debuut op haar naam gezet. Niet dat ze een nieuwkomer in de muziekwereld is want ze werkte al onder andere met Peter Maffay, Ray Wilson en Max Greger senior en is ze als vocal coach betrokken is bij The Voice Of Germany.

Hoewel het album overwegend jazzy is, blijkt uit het reaggae-achtige ‘Therapy’ al dat Lety meer in haar mars heeft. Direct valt haar prachtige stem op, enthousiast, vrolijk en aanstekelijk. Dat komt onder meer tot uiting in het heerlijke ‘Beauty Of September’. Een ode aan de herfst, die blijkbaar genoeg warmte kent: ”I’ll take of my sweater/and turn up the heat”. Het is niet moeilijk om in songs als ‘This Is For Real’ de vergelijking met singer/songwriters uit de jaren ’70 zoals Carole King te trekken. De eerste vijf van de tien nummers zijn nog behoorlijk poppy maar op ‘Dandelion’ trekt Levy alle jazzregisters open. Ook bijzonder is het vrolijke ‘Big River Of Dreams’ waar in het Spaans wordt gerapt door Dany Labana Martinez. In ‘Gypsy Girl’ horen we Zuid-Amerikaanse ritmes. Het bluesy nummer met de mysterieuze titel ‘Tarantino Dilemma’roept beelden op van een bijna verlaten nachtclub waar de hoofdpersoon tussen andere verloren types aan de bar hangt. Daarna worden nog eenmaal de jazzregisters opengetrokken in ‘The Best Part Of Christmas’.

Hoewel Lety tot voor kort wellicht als wallflower zich in de muziekwereld bewoog achter de schermen, mogen wij blij zijn dat ze met dit album op de voorgrond treedt. Een album dat naar meer smaakt!
Recensent:Ron Bulters Artiest:Lety Label:Mochermusic
Cover Colleen - A Flame My Love A Frequency