RECENSIE: Joseph Shabason - Aytche

Ayt
2018-02-12 Joseph Shabason zal bij veel mensen geen belletje doen rinkelen. De saxofonist is wellicht het meest bekend van zijn werk met de band Destroyer, maar met zijn solo debuutalbum Aytche laat Shabason zich van zijn meest diverse kant zien.

Uiteraard is de saxofoon, als kenmerkend instrument voor zijn stijl, veelvuldig terug te vinden op de plaat. Albumopener ‘Looking Forward To Something, Dude’, geeft een goede weerspiegeling van wat er op de rest van de plaat te beluisteren valt. Veel ambient, sfeergeluiden, en zachte drums begeleiden je door een denkbeeldige reis. Af en toe haalt Shabason je weer terug, door schelle toontjes de revue te laten passeren. Sowieso is Aytche meer dan een achtergrondalbum, want er is zoveel te ontdekken op de plaat.

Milde technobeats, pianoklanken, samples en effecten die zo uit de disco komen, worden samengevoegd en Shabason maakt er iets van wat nog het meeste in de buurt komt van een apart soort ambient jazz. Dit is wellicht nog het beste te horen in het nummer ‘Neil McCauley’. Shabason laat zich echter ook van een andere, meer rauwe kant, zien. Dit laat zich voornamelijk horen in de tweede helft van het album, waar op ‘Long Swim’ al een licht gruizend en wat donker intro te behoren is. Het is vooral op dit nummer waar Shabason zich met zijn saxofoon het meest laat gelden, en is toch wel het hoogtepunt van de plaat.

‘Chopping Wood’ en afsluiter ‘Belching Smoke’ zijn wellicht dan nog het meest extreme, want hier wisselen ambient en noise elkaar uitmuntend af. Zeker het eerstgenoemde nummer heeft een aura van spanning en complexiteit over zich heen, en zo behoudt Shabason de besproken diversiteit zeker in kracht. Het album kent daarom dan ook geen diepere betekenissen, maar is wél puur instrumentaal vakmanschap en een genot voor het oor. De liefhebbers zullen dit wel goed laten smaken, want een plaat als Aytche is niet voor iedereen weggelegd.
Recensent:Edward Kerkhof Artiest:Joseph Shabason Label:Western Vinyl
Cover Witchery - I Am Legion

Witchery - I Am LegionMocht de naam Witchery je bekend voorkomen, dan kan dat goed kloppen. In...