RECENSIE: North Star - North Star

North Star
2018-02-15 Bassist René Postma is al een tijdje werkzaam in de muziek en betrokken bij verschillende projecten. Voor dit nieuwe project werpt hij zich naast bas spelen ook op als schrijver en producer van de muziek. Hij werd bijgestaan door een aantal leden van de Amerikaanse band MuteMath, die ook met Twenty One Pilots samenwerkten. Zij raadden hem aan om aan zijn schrijverskwaliteiten te werken, maar moedigden hem tegelijkertijd ook vooral aan om door te zetten. Een paar jaar later resulteert dit in North Star en het gelijknamige album.

Daarop wordt hij onder andere bijgestaan door zangeres Anne-Linn Beekhof, die met haar heldere stem een duidelijk stempel op de muziek drukt. De nummers klinken sfeervol en duister en ze lieten zich naar eigen zeggen inspireren door bands als Massive Attack, The XX, maar ook MuteMath hoor je erin terug. De productie is erg verzorgd en het geeft de plaat een vakkundig en professioneel geluid. De liedjes zijn goed afgewerkt en er is veel aandacht geweest voor de details.

Liedjes als ‘Billy Come Home’ laten een duidelijke gelaagdheid horen en zijn erg doordacht geschreven. Misschien is er juist wel iets teveel over nagedacht, want de muziek mist een bepaalde spontaniteit en klinkt wel erg serieus. Het zou soms best wel wat luchtiger mogen. Beekhof’s stem verliest ook aan zeggingskracht in de lage registers, wat een nummer als ‘Deadweight’ al gauw wat saai maakt. Daardoor blijven de nummers vaak niet hangen. Het gevoel blijft je bekruipen dat er meer in had gezeten als ze wat vaker buiten hun comfort zone hadden gewerkt.

North Star is zonder meer een groep met professionele muzikanten, die uitstekend kunnen spelen en hun vak verstaan. Het levert met deze LP een degelijk werk af, maar de nummers hadden allemaal wat spannender gemogen. Nu wordt je helaas niet echt uitgenodigd om er eens goed voor te gaan zitten en de plaat te gaan doorgronden. Meer liedjes als het gevarieerde ‘Inspector Mills pt 2’, hadden hier misschien wel voor kunnen zorgen.
Recensent:Ronald Kats Artiest:North Star Label:Eigen Beheer
Honore

Erik Honore - UnrestMet kille en minimale geluiden opent Erik Honoré zijn tweede album met een...