RECENSIE: Anna Von Hausswolff - Dead Magic

Von Hauswolff
2018-04-09 Apart, zo kunnen we de muziek van Anna Von Hausswolff op zijn minst wel omschrijven. De Zweedse muzikante heeft ook op haar nieuwste werkstuk Dead Magic het, door haar zelf bespeelde, kerkorgel weer een prominente rol toebedeeld. Hoewel de verrassing er inmiddels wel vanaf is, blijft de combinatie van kerkorgel, in allerlei gedaanten, en drone-riffs op zijn minst beklemmend. Het maakt Anna uniek. Dat de muzikante maling heeft aan de mening van anderen en lekker doet waar ze zelf zin in heeft blijkt wel uit het feit dat een paar jaar geleden een foto van haar opdook waarop ze pontificaal poseerde in een shirt van het controversiële Noorse blackmetalproject Burzum. Het leverde nogal wat gefronste wenkbrauwen op en Anna werd ook gelijk maar weggezet als fascist wat natuurlijk een nogal overtrokken reactie bleek. Anna houdt gewoon van de muziek van Burzum en het is stiekem ook een heel klein beetje een van haar invloeden. Het maakt van Anna Von Hausswolff een lekker tegendraadse artiest.

Het uit vijf songs bestaande Dead Magic borduurt voort op vorig werk en is niet per se beter of slechter, maar vooral meer van hetzelfde. Ook nu is de muziek weer geschikt om op de koptelefoon, met je ogen dicht, tot je te nemen. De traag voortslepende tracks nemen je weer mee op een trip die geleid wordt door de manische reisleidster Anna die haar getormenteerde zang en kreten over de riffs, drones en orgeltonen laat galmen. Dat er op het album occulte en spirituele zaken worden besproken is ook al geen nieuws meer.

Het album begint met het twaalf minuten durende ‘The Truth, The Glow, The Fall’ dat vooral haar grootste handelsmerk, het kerkorgel in vol ornaat in bedrijf brengt. De song doet sterk denken aan het werk van Dead Can Dance, wat vooral komt door de galmende manier van zingen van Anna die er in deze track een flinke lap tekst ingooit, al eindigt de track in een psychedelische brij. Op het kortere ‘The Mysterious Vanishing Of Electra’ is het orgel wat verdrongen ten faveure van meer gitaar al stuitert het orgel tegen het eind alsnog flink binnen. Het is de opmaat van de meest epische track, het ruim zestien minuten durende ‘Ugly And Vengeful’, dat traag meandert tussen verschillende sferen en dat op de achtergrond een constante drone bevat. Het duurt vrij lang voordat het stuk op gang is, pas na een minuut of tien komen de eerste drums binnen vallen, maar deze dreigende track houdt wel constant de aandacht vast. Via het instrumentale ‘The Marble Eye’ komen we dan bij het slotstuk ‘Källans Återuppståndelse’ aan dat ook vooral op een majestueuze (kerkorgel) drone is gebouwd en waarin Anna vocaal een stuk relaxter uit de hoek komt.

Dead Magic is niet meer verrassend te noemen, maar het vakvrouwschap van Anna Von Hausswolff staat ook nu weer buiten kijf. Het zou goed zijn als ze op de volgende plaat ook eens een andere invalshoek zou uitproberen. Waarom niet eens wat opnemen met juist dat vermaledijde Burzum of met de drone-meesters van Sunn o))) bijvoorbeeld. Het zou het allemaal nog wat interessanter maken.
Recensent:Jan Didden Artiest:Anna Von Hausswolff Label:City Slang
Cover Moaning - Moaning

Moaning - Moaning De tijd dat Sub Pop vooral bekend stond als groothandel van punkrock- en...