RECENSIE: Radka Toneff - Fairytales (2017 Edition)

Radka
2018-04-26 Radka Toneff is al meer dan 35 jaar niet meer onder ons. De Noorse zangeres overleed in 1982 onder tragische omstandigheden, maar is nog altijd onomstreden een van de grootse jazz zangeressen die het Scandinavische land heeft voortgebracht. Haar derde en laatste album Fairytales, wordt nog altijd gezien als een van de beste albums die ooit in Noorwegen gemaakt werden. Daarom is het voor de jazzliefhebbers zo fijn dat juist dit album in een geremasterde versie opnieuw is uitgebracht. Toneff wordt op dit album begeleid door de Amerikaanse pianist Steve Dobrogosz die een zeer belangrijk aandeel heeft in de muziek. De warme stem van Toneff gedijt prima bij de klanken van Dobrogosz. Het album heeft, doordat we alleen piano en de stem van Toneff horen, een behoorlijk easy listening gehalte en is daardoor zeer geschikt voor de late uurtjes. Voor de tien songs moet je dan ook lekker rustig gaan zitten omdat, zeker op het eerste gehoor, er weinig variatie in de muziek lijkt te zitten, maar na enkele luisterbeurten pakt de warme stem van Toneff je dan toch in. Jazzliefhebber of geen jazzliefhebber.

Op Fairytales bestaan de meeste songs uit covers. Alleen ‘Mystery Man’ en ‘I Read My Sentence’ (met als tekst een gedicht van Emily Dickinson) zijn voor de helft van de hand van Steve Dobrogosz terwijl Toneff zelf alleen aan ‘Wasted’ mee heeft geschreven. Voor het overige zijn het bewerkingen van door andere componisten geschreven songs, waarvan het door Elton John en Bernie Taupin geschreven, prachtige ‘Come Down In Time’ de meest opvallende is. Maar ook ‘Lost In The Stars’ uit de gelijknamige musical van Kurt Weill en Maxwell Anderson heeft een zeer fraaie bewerking gekregen, evenals het stokoude, en vele malen gecoverde, ‘My Funny Valentine’ van Richard Rodgers en Lorentz Hart.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan en concluderen dat Toneff en Dobrogosz de kunst verstaan songs uit een divers aanbod van klassiek, pop en musical zodanig te arrangeren dat ze als een geheel klinken. Fairytales is een geslaagd, rustig en gedragen jazzalbum. Al krijg je wel de neiging hierna iets pittigers op te zetten.
Recensent:Jan Didden Artiest:Radka Toneff Label:Pias
AASS

AASS - AASSDe Nederlandse singer-songwriter Arthur Adam timmert de afgelopen jaren...