RECENSIE: Evil Empire Orchestra - Evil Empire Orchestra

EEO
2018-07-20 België staat bekend als land waar een groot aantal zeer goede bands actief zijn. Vergeleken met de meeste Nederlandse groepen klinkt het bij onze zuiderburen vaak wat spannender en experimenteler. Zo ook de gelijknamige debuut-EP van Evil Empire Orchestra. Even voor de goede orde; we hebben het hier over een achtkoppige formatie (inclusief drie blazers) onder leiding van frontvrouw Kimberly Dhondt, welke een sublieme mengelmoes brengt van funk, rauwe soul en een flinke dosis psychedelica. Als je denkt Kimberly haar stem te herkennen; dat kan kloppen, ze heeft gezongen bij Hooverphonic. Ook de rest van deze band heeft aardig wat ervaring, en dat hoor je. Een snelle voorstelronde: Mukti Gabriels (gitaar), Martijn van den Broek (toetsen/percussie), Joachim Thys (tenor sax), Thomas Deckx (drums), Dennis Nicles (basgitaar), Wannes Jacobs (bariton sax) en Kris van Hees (trompet). Het debuut Evil Empire Orchestra is live opgenomen tussen het publiek in de Jet studio te Brussel en dit is een goede zet; het live-gevoel is hoorbaar en ook het speelplezier valt meteen op (en dat horen we graag). Staf Verbeeck tekent voor de solide mix en de zeven tracks zijn geschreven en gearrangeerd door de gehele band.

‘Black Mamba’ begint met een enorm aanstekelijk basloopje gevolgd door een sound die kenmerkend blijkt te zijn voor deze band: een retestrakke blazerssectie, gave toets- en percussiepartijen en wanneer de rest van de groep inzet, samen met de zeer energieke stem van Dhondt, zit je als luisteraar gebakken. De muziek pakt je onmiddellijk terwijl het allesbehalve alledaags is; het klinkt catchy en zeer gevarieerd. Na het sterke begin is er ruimte voor de soulkant van dit achttal met het aangrijpende ‘Little Sarah’ en het weergaloze ‘Hormones’; waar alles uit de kast wordt gehaald. Als je als luisteraar niet al om was, ben je het nu zeker; let ook op het fantastische instrumentale tussenstuk. Verderop komt de funk mooi tot zijn recht in het swingende ‘Sneaky’ met een hoofdrol voor de blazers; Dhondt waagt zich zelfs aan een stukje rap. Ook het swingende ‘Woohoo’ mag er zijn (op de stokkende offbeat piano na tijdens de intro welke de swing helaas deels wegneemt). Het heeft een aanstekelijk refrein wat je meteen meezingt (”Woohooooo” jazeker!); zeker en vast dat dit in de smaak gaat vallen tijdens live optredens. ‘Use You’ laat de meest experimentele en psychedelische kant horen; wederom een schot in de roos. Knap hoe verschillende stijlen toch een eigen geluid kunnen vormen en alles bomvol muzikale kwaliteit.

De sound van dit debuut en de stem van Dhondt doen vermoeden dat we een paar decennia terug in de tijd zijn aanbeland; toch is Evil Empire Orchestra splinternieuw en springlevend. Wat een EP. Ga dat beluisteren en vooral zien en beleven want live is deze band een sensatie. Nu is het wachten op een volwaardig album; tot die tijd blijft deze EP waarschijnlijk nog wel even in de cd-speler zitten.
Recensent:Ivo van Gool Artiest:Evil Empire Orchestra Label:Dox Records
Cover Metaprism - Catalyst To Awakening

Metaprism - Catalyst To Awakening Metaprism is een Engelse band die met Catalyst To Awakening haar tweede...