RECENSIE: The Gloaming - Live At The NCH

Gloaming
2018-04-26 Voor wie tot nu toe per ongeluk (of expres natuurlijk) de andere kant op heeft gekeken: The Gloaming is inmiddels een wereldwijd fenomeen. Deze Ierse allstarband bestaat uit een vijftal gerenommeerde muzikanten die ieder virtuozen zijn op hun instrument en een eigen interpretatie van Ierse folkmuziek spelen. Ze deden al stof opwaaien met hun twee tot nu toe verschenen studioalbums, het gelijknamige debuut uit 2014 en II uit 2016, maar live stijgt deze band blijkbaar tot grote hoogten. Met nadruk blijkbaar, want de optredens zijn schaars. Iets wat natuurlijk ook bijdraagt aan het fenomeen.

Na twee studioalbums vond Thomas Bartlett (piano) het tijd om de luisteraar een indruk te geven van deze bijna mytische concerten. Deze vinden veelal plaats in de National Concert Hall in Dublin, ieder jaar een reeks avonden achter elkaar om het vervolgens daar weer bij te laten. Van al deze concerten, zeventien in totaal, heeft Bartlett Live At NCH samengesteld.

En inderdaad; de band klinkt hierop niet minder dan sensationeel. Wat onmiddellijk opvalt is dat de muziek allesbehalve belegen klinkt. Door elementen uit de jazz, neo klassiek en zelfs vleugjes postrock te gebruiken klinkt The Gloaming opvallend fris en actueel. Wat ook opvalt is het samenspel: enorm bevlogen en op momenten zeer intens werkt de band zich door een zestal tracks. Slechts zes inderdaad, maar dusdanig opgerekt dat de plaat ruim over het uur heen gaat.

Waar opener 'The Booley House'deze liveplaat nog vrij traditioneel aftrapt gaan de nekharen bij 'The Sailor's Bonnet' recht overeind. Luister hoe de band toewerkt naar een ongekende climax en werkelijk speelt of hun leven er vanaf hangt. Dit moet je gewoon ondergaan! Veel songs zijn grotendeels instrumentaal, maar als zanger Iarla O Lionaird breekbaar in het Gaelic zingt, zoals in 'Cucanandy', klinkt het schitterend. Afsluiter 'Fainleog' gaat richting de twintig minuten en bevat alles wat band zo opwindend maakt: met respect voor de Ierse traditie, maar toch vernieuwend en met zoveel gevoel en spanning. Ongekend.

Wat ons betreft heeft The Gloaming met Live At NCH een plaat gemaakt die een brug slaat naar de muziekliefhebbers die normaal de kriebels krijgen van traditionele folkmuziek. Een die de luisteraar enerzijds bewust gaat maken van de Ierse traditie, maar die anderzijds ook laat horen wat voor innovatiefs je er nog mee kan doen als je er deze fantastische muzikanten op los laat. Waarvoor hulde.
Recensent:Mark Michels Artiest:The Gloaming Label:Pias
Lingo

Wyvern Lingo - Wyvern LingoEen popalbum maken is zo makkelijk nog niet. Om de nieuwe Thriller te...