RECENSIE: Belle Adair - Tuscumbia

Belle
2018-04-06 Tuscumbia – vernoemd naar de gelijknamige stad in Alabama – is het tweede album van de uit Alabama afkomstige band Belle Adair. De groep werd in 2011 opgericht door Matt Green en Ben Tanner (die in de tourband van Alabama Shakes speelt). Het viertal bestaat nu uit Green (songwriter, vocalist, en gitarist), Reed Watson (drummer), Hayden Crawford (bas) en Adam Morrow (vocalen en gitaar). Dit tweede album werd opgenomen en gemixt in Wilco’s Loft Studio in Chicago. Het is dan ook niet gek dat het geluid van deze band in het verlengde ligt van Wilco’s muziek, maar ook van andere artiesten zoals Real Estate of The Shins. Het album werd verder ook geproduceerd door Tom Schick (van o.a. Wilco). Het is indierock met een inslag van folk en een sterke hint naar de jaren zestig.

Deze psychedelische en melodieuze rock hebben we inmiddels al vaak gehoord, maar wordt door Belle Adair prima opgepakt. Het album opent toepasselijk op rustige wijze met ‘Rest Easy’ en gaat vervolgens verder met liedjes die een mix aan tempo’s laten horen. ‘See It Through’ is juist een van de pakkende popliedjes die met verschillende tempowisselingen en een wazig laagje echt aanvoelt als een psychedelisch nummer uit de jaren zestig.

Voor een album dat werd uitgebracht in de winter, klinkt Tuscumbia erg zonnig. Dat zonnetje komt ook volop schijnen op ‘Phantom Beach’, een heerlijk harmonieus nummer. Het hele album staat vol met dit soort liedjes die redelijk makkelijk in het gehoor liggen en elkaar voortkabbelend afwisselen. Naarmate het album zijn einde nadert komt de herhaling wel een beetje op de loer liggen.

Zo snel als het album is begonnen, zo snel is het ook weer voorbij. De zonnige muziek van Belle Adair luistert zonder moeite weg. Een echte spanningsboog is er niet, maar er staan een aantal nummer op Tuscumbia die eruit springen, en een aantal die misschien net iets te veel op elkaar lijken.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Belle Adair Label:Bertus
Laurence

Laurence Jones - The TruthOntelbare malen is de talentvolle muzikant Laurence Jones al eens...