RECENSIE: Flaata, Ackles, Busk - The Gospel Album - A Thing Called Love

Flaata
2018-07-30 Hier zal de naam FAB-3 door maar heel weinig mensen herkend worden, maar in Noorwegen kunnen Paal Flaata, Stephen Ackles & Vidar Busk niet meer over straat zonder herkend te worden. De drie zangers hebben in de loop der jaren al een redelijk succesvolle solocarrière opgebouwd en zijn sinds enige tijd bezig om als trio aan de weg te timmeren. Zo is Stephen Ackles daar al sinds de beginjaren negentig in de hitlijsten te vinden en hebben zijn door Elvis beïnvloede composities hem inmiddels de bijnaam ‘Tennessee Viking’ opgeleverd. Paal Flaata begon ooit als straatmuzikant met hillbilly-muziek en wordt tegenwoordig gezien als het Scandinavische antwoord op Townes van Zandt, terwijl Vidar Busk als gitarist in blues- en soulbands zijn terrein zelfs uitbreidde tot aan Amerika.

Het idee van enkele jaren geleden om de krachten te bundelen, blijkt inmiddels een gouden greep. Zo is in hun thuisland het eerder uitgebrachte Kerstalbum I Wish Everday Could Be Like Christmas, zeer succesvol gebleken en de daaropvolgende Elvis Presley-tribute kon eveneens rekenen op indrukwekkende verkoopcijfers. Nu is er dan A Thing Called Love – The Gospel Album, een verzameling van maar liefst twaalf bekende en minder bekende composities die grotendeels bekend zijn geworden in de uitvoering van de eerder genoemde King of Rock ’N Roll.
Dat de drie zangers zich op het werk van Elvis hebben gestort is dus allesbehalve verrassend. Vooral Stephen Ackles die al op jonge leeftijd geïnspireerd raakte door de grote namen uit het genre, lijkt zich uitermate comfortabel te voelen in het gospeloeuvre van Elvis. Zo is hij in een heftig duet met Flaata beland in het door Leiber en Stoller geschreven ‘Saved’ en ook ‘A Thing Called Love’ wordt door beiden vocaal onder handen genomen. Helaas komt deze in de verste verte niet in de buurt van de meer doorleefde uitvoering, zoals Johnny Cash die indertijd de hitparade in kreeg. Te vaak komt de twijfel om de hoek kijken. De rasperige stem van Busk doet het goed in ‘Run On’ en Ackles overtuigt als zanger overigens behoorlijk in ‘Where Did They Go, Lord’ maar die wordt dan weer enorm om zeep geholpen door de muzikale begeleiding. De ingehuurde muzikanten lijken zich niet helemaal bewust van hun taak. De klus is zeer plichtmatig aangepakt en mist alle bezieling die nu juist zo een essentieel onderdeel vormt van de gospelmuziek. De gezapige afsluiter ‘You’ll Never Walk Alone’ is in dit geval dan ook niets meer dan een passend slotstuk.

In plaats van de luisteraar bij te kladden te grijpen met een intense mix van religie, ritme en uitbundige soul, krijgt de koper van dit album een ronduit goedkoop uitgevoerde verzameling liedjes voorgeschoteld die het prima doet als achtergrondmuziek in een restaurant.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Flaata, Ackles, Busk Label:Grappa
Cover Demi Knight - Budapest

Demi Knight - Budapest Demi Knight schopte het tot de halve finale van De Beste Singer-Songwriter...