RECENSIE: Herman Brood & His Wild Romance - Golden Years Of Dutch Pop Music

Brood
2018-06-05 Er was nogal ophef rondom Buying The Band, een documentaire over een vastgoedman die ervan droomde om met zijn jeugdidolen op het podium te staan en daarmee de muzikanten weer het succes te brengen wat hen volgens hem toekomt. Onder de truttige bandnaam Romanza Brava werd getracht om Herman Brood & His Wild Romance weer nieuw leven in te blazen. De documentaire liet op een schurende manier zien dat de wereld van de zakenman totaal niet klikte met de wereld van sex, drugs & rock `n` roll en de daarbij opgelopen schade bij de bandleden. Het was zo schrijnend, dat je bijna zou vergeten dat de band ontzettend goede muziek heeft voortgebracht.

Waar de overgebleven bandleden, inclusief de op drums opererende vastgoedmakelaar, inmiddels onder de naam Dany Lademacher`s Wild Romance weer een poging waagt, is er in de serie The Golden Years Of Dutch Pop Music, waarvan we eerder Gruppo Sportivo, Frank Boeijen Groep en Time Bandits recenseerden, een album verschenen rondom Neerlands enige rock`n’roll junkie. Voor de helderheid; de serie richt zich op muziek uit de hoogtijdagen van de Nederlandse popmuziek, en bestaat niet alleen uit de hits, maar bevatten ook b-kanten en mooie of opvallende albumtracks.

‘Saturday Night’, ‘Rock ‘n’ Roll Junkie’ ‘Still Believe’, ‘Never Be Clever’, ‘I Love You Like I Love Myself’, en ‘Hot Shot’ sieren het eerste schijfje als het om de hits gaat. Groot is het contrast met ‘Maak Van Uw Scheet Geen Donderslag’ en reprise ‘Hete Tranen, Vissersvet’ van het project De breedbekkikkers. Er is geen match met de opzwepende rock`n’ roll waar Brood en kompanen om bekend stonden. Toch geeft het goed weer dat Brood ook de meligheid kon laten regeren door met regelrechte carnavalskrakers te komen.

Het eerste schijfje beslaat de succesperiode tussen 1977 en 1981. Interessanter is schijf twee, dat de periode tussen 1981 en 1986 beslaat. Gitarist Lademacher is dan vervangen door David Hollestelle, die net als Lademacher een rol als medeschrijver zou krijgen, maar zelden zulke prominente gitaarlicks produceerde als zijn voorganger. Wat niet wil zeggen dat het duo geen sterke songs heeft afgeleverd, want het grootste deel van het schijfje is van hun hand. Hoogtepunten op de tweede schijf zijn ballad ‘Berlin Schmerzst’, ‘Too Much Grace’, ‘Proud’, ‘Answer As A Man’ en reggaetrack ‘Tattoo Song’. Daarnaast bevat de schijf een aantal songs die niet door Brood en consorten geschreven zijn, zoals het heerlijk melancholische ‘In The Heat Of The Night’, juweeltje ‘Hold Back’, en ook ‘Als Je Wint Heb Je Vrienden’ ontbreekt niet. De Breedbekkikkers doen met ‘Hou D`r Mee Op!’nog een carnavaleske duit in het zakje. Hun ‘Hou Kontakt’ is echter een stuk serieuzer. Live cover ‘Something Is Wrong (With My Baby)’ behoort door zijn rauwe karakter eveneens tot de hoogtepunten. In 1986 sluit Lademacher weer aan en hij levert met Hollestelle en brood de pakkende afsluiter ‘Weep’ af.

De serie The Golden Years Of Dutch Pop Music slaagt er in een veelzijdige weergave te maken van het werk van Herman Brood & His Wild Romance. Dat de compilatie niet alleen focust op de hits, zorgt er voor dat de luisteraar een aantal onderbelichte pareltjes, meer dan terecht, kan (her) ontdekken.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Herman Brood & His Wild Romance Label:Sony Music
Cover Steffen Morrison - Movin`On

Steffen Morrison - Movin`OnAls recensent is het soms heel fijn om te horen wat de reactie van je...