RECENSIE: Lunatic Soul - Under The Fragmented Sky

Lunatic Soul
2018-09-04 Een album met kliekjes van een vorige plaat in elkaar flansen is een beproefde methode om het lange wachten tot een volgend album te verkorten. Vaak is het geen goed idee, want het zijn niet voor niets kliekjes. In het geval van Mariusz Duda verwacht je nobeler motieven om restanten van de opnamen voor de vorige plaat af te stoffen en op te poetsen. Inderdaad weet Duda met zijn Lunatic Soul ook van restjes iets te creëren dat in een sterrenrestaurant niet zou misstaan.

Under The Fragmented Sky bestaat uit overgebleven en geherinterpreteerde delen van zijn laatste album Fractured. Het doet daarbij weinig onder voor het hoofdgerecht. Behalve de speelduur dan, want die bedraagt maar iets meer dan een half uur. Strikt genomen is Under The Fragmented Sky meer een uit de hand gelopen EP, maar wel een hele fraaie. Zoals op al zijn platen begeeft Duda, in het dagelijks leven frontman van Riverside, zich op het grensvlak van ambient, elektronica en progrock. De Pool levert stukken muziek af die het best achteroverhangend met de ogen dicht en het liefst met een koptelefoon op wordt beluisterd.

Veel stukken zijn instrumentaal, maar als Duda zijn stem laat horen weerklinken gelijk weer de recente duistere fasen uit zijn leven door die Fractured ook al zo kenmerkten. Neem nu zijn stem in ‘Trials’ met slechts een paar ritmische woorden die als een soort instrument dienen, maar die alle droefheid in een klap bundelt. De unheimische Klaus Schulze-achtige synthesizergeluiden maken de track boeiend af. In het titelnummer, dat nog het meest wegheeft van een reguliere progrocktrack, hoor je Duda wat meer woorden gebruiken, maar in ‘Shadows’ , Rinsing The Night’ en het hypnotiserende veelal elektronische ‘The Art Of Repairing’, met nog wat spaarzame kreten van Duda, duiken die dreigende instrumentaties weer op. Je wordt als het ware deze triphop-achtige tracks ingezogen. Het afsluitende ‘Untamed’ is dan als tegenhanger een redelijk standaard liedje, met gewone instrumenten en een emotioneel zingende Duda. Het is een mooi afsluiter van Under The Fragmented Sky dat meer een soort vervolg van Fractured is dan een echte kliekjesplaat. Duda weet je wederom te betoveren.
Recensent:Jan Didden Artiest:Lunatic Soul Label:Kscope
Cover Zeal & Ardor - Stranger Fruit

Zeal & Ardor - Stranger FruitWie Zeal & Ardor in eerste instantie hoort, zal denken dat het om een...