RECENSIE: 65DaysofStatic - The Destruction of Small Ideas

65 Days of Static - Destruction of Small Ideas
2007-05-10 65daysofstatic, ook wel afgekort als 65dos, is een buitenbeentje in de postrock scene. Met hun math-rock invloeden, snelle overgangen en harde uitspattingen stappen ze af van de rustige opbouwende muziektechniek van de postrock. Vooral het snelle electro/drum geluid uit hun laptop in combinatie met een volledige band (2 gitaren, basgitaar, drum en piano) van deze 4 heren is origineel en opzwepend. Ze brachten al 2 langspeelplaten uit onder de namen Fall of the Math en One Time for All Time. Deze werden met veel lof ontvangen vanwege het originele en pakkende geluid. Het was duidelijk: wie eenmaal in het wiskundige web van deze heren gevangen zit zal er niet snel uit willen ontsnappen.

Met hun nieuwe album The Destruction of Small Ideas blijven ze eigenlijk op de goede weg doorgaan, alleen klinkt het allemaal iets gecontroleerder. Waar een nummer als ‘A Failsave’ nog terugvalt op voorgaande albums, laten de meeste andere nummers zich leiden door meer opbouw en rust. Natuurlijk geheel op 65dos manier. Ook de piano heeft meer invloed gekregen op deze nieuwe plaat. In bijna elk nummer hoor je meer pianogeluid welke zorgt voor een makkelijker luisterbaar album.

Wees maar niet bang. 65dos blijft uptempo rossen maar deze keer op minder onverwachte momenten. De snelle en ‘ongecontroleerde’ afwisseling lijkt iets meer onder controle te zijn. waardoor dit album eigenlijk het makkelijkste is om naar te luisteren. Voor de oude fans misschien wel iets te soft. Maar voor nieuwe fans zeker de ultieme kans om in te stappen in het web van 65dos en je mee te laten meenemen in een wereld van electronische, industriële postrock.
Recensent:Jordi Koops Artiest:65DaysofStatic Label:Monitor
Solo - Selection

Solo - Selection Solo is waarschijnlijk Nederlands best bewaarde muzikale geheim. Twee...