RECENSIE: Yugen - Yugen

Yugen
2019-01-17 Yügen is het debuutalbum van het gelijknamige duo Marthe Lea (saxofoon, gitaar, zang, percussie) en Håkon Aase (viool, harmonium, kantele, percussie). Beide muzikanten hebben hun roots in de actieve Noorse jazzscene, waar met name Aase jaren lang zijn sporen aan het verdienen is. In 2018 speelde hij op zes verschillende albums mee, waaronder die van Matthias Eick en het MMO-ensemble, voornamelijk als violist.

Yügen zoekt de grenzen op van “traditional folk, wereldmuziek, modern klassiek en experimentele jazz”, zoals ze zelf zeggen en daar is niets teveel aan gezegd. Het album bevat acht sobere en serene nummers op die zich nog het beste laten beluisteren met de ogen dicht. Het luistert als een geheel terwijl het hier vier eigen composities, drie traditionele stukken en een van de Oostenrijkse componist György Sándor Ligeti betreft.

Het bijzondere aan deze plaat is dat het heel wereldlijk klinkt. Er zijn verschillende invloeden te horen, met name van Afrikaanse en Indiase muziek, zoals bij ‘Preparations’. Het gebruik van de Kantele en de viool heeft een duidelijk geluid, waardoor het nummer ‘Blǻ Kamel’ richting zigeunermuziek gaat. De stem van Lea daarentegen zorgt voor een meer traditionele geluid, zoals op ‘Rabaso” te horen is. De viool is op de meeste nummers volop vertegenwoordigd en het is dan ook plezierig dat er een nummer als ‘Lalala’ tussen staat. Het duo maakt hier gretig en optimaal gebruik van bassist Mats Eilertsen. De Afrikaanse invloed komt op dit nummer het duidelijkst naar voren en de bas in combinatie met de vocalen zorgt voor een welkome afwisseling.

Het bijna veertien minuten durende ‘Refuge Prayer’, is de main track van het album: niet alleen is dit de afsluiter, alle voorgaande nummers leiden hier naar toe. Hier komen alle invloeden samen en het is daarmee ook het hoogtepunt van het album. De breekbaarheid, die overigens op alle nummers hoorbaar is, is hier wel heel prominent aanwezig: net alsof het nummer op elk moment mag en kan worden onderbroken. Het meditatieve element wordt langzaam opgebouwd door de viool en zodra de vocalen van Lea zich hierin mengen, is het muzikale plaatje compleet. Dit is een voorbeeld van ”rich minimalism”, zoals Yügen het noemt en het vertegenwoordigt dit genre op prachtige wijze.

Het Japanse woord Yügen betekent: je één voelen met de natuur en dat past ook bij het luisteren naar deze muziek. Het duo presenteert ons een uniek, maar ook intens muzikaal universum, waar de ruimte gevuld wordt met minimale, experimentele wereldmuziek en waar de sfeer bepaald wordt door traditie, meditatie en soberheid. Zware kost gepresenteerd in iets meer dan een half uur.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Yugen Label:Jazzland
Espen

Espen Berg trio - BolgeToen het het uit Noorwegen afkomstige Espen Berg Trio twee jaar geleden...

Cover Meadowlake - Meadowlake

Meadowlake - Meadowlake Veel bands putten op dit moment rijkelijk uit de late jaren tachtig en vroege...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT