RECENSIE: Girls Names - Stains On Silence

Girls Names
2018-09-08 Wie de ontstaansgeschiedenis van Girls Names erop naslaat, kan een besmuikt lachje niet onderdrukken. Deze gasten! Cathal Cully en Neil Brogan, vrienden uit Belfast, leek het wel een tof idee om in het voorprogramma van de band Wavves te spelen. En dus richtten ze een band op. Niet dat ze ooit in een band hadden gezeten, maar ach. En een kniesoor die erop lette dat Brogan nog moest leren drummen. Maar ze flikten het.

Zo gaat het verder: er kwam een bassist bij die niet kon bassen en pas na twee jaar werd besloten om ook maar eens een keyboard- en gitaarspeler aan boord te halen.

Klinkt allemaal een beetje hapsnap. Iets met Franse slag. En daar klinkt Girls Names ook wel een beetje naar. Je kan je bijvoorbeeld prima afvragen hoe deze gasten in het voorprogramma van een surfbandje konden spelen, aangezien ze op Stains On Silence de meest duistere post-punk maken. En net als je denkt dat je met ‘The Impaled Mystique’ een track te pakken hebt die wel voldoet aan de zonnigere eisen van de surfmuziek, worden er bewust steeds meer a-typische noten gespeeld op de gitaar. Klinkt het weer moeilijk.

Datzelfde geldt voor de zang, die het meest doet denken aan de zang in de Oost-Orthodoxe kerk. Niet lelijk, maar wel moeilijk. En uitermate lastig te verstaan, wat de boodschap die Cully probeert over te brengen niet bepaald scherper maakt.

Toch moeten we Stains On Silence vooral zien als een totaalplaatje. Als een kunstwerk waar je een aantal keer naar moet luisteren en echt in moet wegzakken. Dat is lastig doordat lang niet alle tracks even uitnodigend zijn, of zelfs goed. ‘Haus Proud’ valt tegen door de te sleperige zang, om maar een voorbeeld te noemen. Toch is dat niet heel verrassend met een paar mensen in de gelederen die geen geboren muzikanten zijn, maar mensen die slechts in een geinig avontuur stapten.

Daardoor valt de bezwerende werking die het album zou moeten hebben weg. Wat overblijft zijn hele aardige tracks als ‘Fragments Of A Portrait’ en de titeltrack. Maar die weten Stains On Silence net niet naar het nieuwe van een echt memorabel album te tillen.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Girls Names Label:Tough Love Records
Cover Mourn - Sorpresa Familia

Mourn - Sorpresa Familia Sorpresa Familia , het derde album van Mourn , betekent vrij vertaald...