RECENSIE: Sink Ya Teeth - Sink Ya Teeth

Sinkyateeth
2018-08-16 Het Britse duo Sink Ya Teeth kruipt met hun eerste album terug naar de jaren tachtig. Denk hierbij aan acts als New Order en ESG, maar ook meer hedendaagse artiesten als LCD Soundsystem. De synthpop van Maria Uzor en Gemma Cullingford heeft een donkere ondertoon en invloeden van new wave, house en post-punk. Beide dames speelden eerder in andere bands. Uzor was onderdeel van de psychedelische folkgroep Girl in a Thunderbolt en Cullingford was bassist in de indieband Kaito. Nu bundelen de twee vrouwen hun krachten op dit dansbare album.

Opener ‘Freak 4 The Kick’ laat al meteen horen dat deze muziek uitstekend in een club past. Er borrelen mogelijk ook meteen nostalgische gevoelens naar boven. De donkere sfeer wordt opgewekt door zware (gitaar)baslijnen en lome synths, die teruggrijpen op het geluid van new wave acts uit de jaren tachtig. De dansbaarheid wordt onder andere door snelle kickdrums aangewakkerd.

Ook de heerlijke vierkwartsmaat op ‘Glass’, die stiekem wel wat weg heeft van Donna Summer’s ‘I Feel Love’, zal de ledematen in beweging brengen. Daar tegenover staat dat het nummer nog geen drie minuten duurt en daarmee blijf je als luisteraar maar kort in de groove. Sowieso neemt het tweetal weinig de gelegenheid om hun songs echt uit te bouwen, terwijl dit bij deze muziek toch prima had gekund. Het is een kleine kanttekening bij een verder prima album. De dames refereren veel naar andere artiesten en muziekstijlen, maar worden nergens een echte copycat.

”Why you have to be so damn complicated?” Deze zin uit ‘Complicated’ vangt perfect de stijl van het Engelse duo. Die is niet te moeilijk en daardoor meteen doeltreffend. De donkere en dansbare sfeer die het tweetal neerzet geeft de muziek zijn meerwaarde mee. Ook de melancholische afsluiter ‘The Law’ past perfect binnen het retrogeluid dat ze opbouwen. Het album zal waarschijnlijk niet de boeken ingaan als meest baanbrekende of originele album allertijden, maar weet wel de volledige speelduur te boeien met broeierige dansmuziek.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Sink Ya Teeth Label:Hey Buffalo Records
Cover The Rock A Teens - Sixth House

The Rock A Teens - Sixth House The Rock*A*Teens is een indierock band uit Cabbagetown, een wijk in het...