RECENSIE: Honey Hahs - Dear Someone, Happy Something

Honey Hahs
2018-11-23 Honey Hahs is een band uit Zuid-Londen en timmert flink aan de weg. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar wel de leeftijden van de bandleden. De band bestaat namelijk uit de zusjes Rowan (gitaar en piano), Robin (basgitaar) en Sylvie (drums) van zestien, dertien en elf jaar oud. Ondanks hun jonge leeftijden hebben ze een prima plaat, genaamd Dear Someone, Happy Something, afgeleverd waar menig oudere artiest jaloers op zal zijn.

De meiden groeien op in een muzikaal gezin maar zijn zeker niet alleen maar met muziek bezig. De hobby's van de zusjes zijn ballet, acteren, gymnastiek, voetbal en rugby. Naast dit drukke programma hebben ze tijd gevonden om een heel album te maken. Hoewel de vader van de dames liever niet heeft dat ze bekend worden, lijken ze dit niet te kunnen voorkomen. De folk en indie liedjes, die vooral over het dagelijks leven gaan, zijn leuk, lief, hebben een bijzondere sfeer en stelen je hart. Het album is geproduceerd door Steve Mackey (Oud Bassist van Pulp) en heeft daarmee een goede basis voor een debuutalbum. De sfeer van de plaat is vrolijk en dansbaar, nostalgisch door jaren zestig invloeden, energiek door de jonge stemmen en bijzonder doordat ze dit allemaal door elkaar gooien. De soms kinderlijke stemmen en prachtige samenzang passen perfect bij de muziek en geven de nummers veel kleur en gevoel.

Ondanks de jonge leeftijden van de bandleden staat er ook een politiek nummer op de plaat. Het liedje ‘Stop Him’ gaat over Donald Trump en de muur die hij wil bouwen op de grens met Mexico. Dit grijpt de zusjes zo erg aan dat ze er een lied over schreven. Dit nummer is direct ook één van de beste liedjes op het album door de prachtige hypnotiserende manier van zingen en de uptempo beat.

De track ‘Forever’ gaat over de vader van de zusjes. Hij was bang dat er een einde aan de wereld zou komen en begon eten in te slaan. De wereld verging niet en het eten kregen ze niet op tijd op waardoor ze muizen in huis kregen. Een voordeel hieraan was dat ze twee kittens kregen om de muizen te vangen. Maar de plaat kent nog meer sterke songs. ‘I Know You Know’ is lekker catchy en vrolijk en ook één van de beste nummers op het album. ‘River’ is een echte single en ‘OK’ is een gevoelige ballad. Kortom, deze plaat heeft alles in zich.

Als de jonge meiden zo'n toffe plaat op deze leeftijd kunnen afleveren, beloofd dit nog erg veel voor de toekomst. Dear Someone, Happy Something is een prachtige en bijzondere plaat met vrijwel alleen maar goede nummers, veel energie en plezier, wat voor een ijzersterk debuut heeft gezorgd.
Recensent:Linda Kremer Artiest:Honey Hahs Label:Rough Trade Records
Cover The Chills - Snow Bound

The Chills - Snow BoundBegin jaren tachtig ontwikkelde zich een sterke muziekstroming in de...