RECENSIE: Chastity - Death Lust

Chastity
2018-11-04 Chastity is een Canadese band rond frontman Brandon Williams. Samen met zijn (naamloze) vrienden vormt hij de band Chastity. Chastity trad in hun korte loopbaan al op met Deafheaven, Fucked Up en Metz. De band maakt emotionele rock met invloeden uit de shoegaze, postgrunge, emocore, sludge en noiserock. De band heeft het DIY-gedachtengoed hoog in het vaandel staan. Bij gebrek aan een plek om te spelen, vond hun eerste optreden plaats in de slaapkamer van het ouderlijk huis in Whitby, Ontario. Tot onvrede van de buurtgenoten, want de politie moest eraan te pas komen om de rust in de buurt te laten terugkeren.

Voor opgroeiende tieners in en om Whitby is het vertier van de grote stad ver te zoeken. De DIY-mentaliteit was dan ook geen bewuste keuze maar een bittere noodzaak. De songs van Chastity gaan over angst, eenzaamheid, isolatie en vervreemding. De albumtitel van het debuut, Death Lust, en de songtitels op het album spreken dan ook boekdelen. ‘Choke’, ‘Scary’, ‘Suffer’, ‘Chains’ en ‘Anoxia’ laten niets aan de verbeelding over. Het levert een zwaar maar toch goed verteerbaar album op.

Na de eerste luisterbeurt nestelt het melodieuze ‘Heaven Hell Anywhere Else’ zich meteen in je hoofd. De rest van de songs geeft zich minder snel bloot. Maar als dat gebeurt, dan is het ook raak. Dit is wat je noemt een groeiplaat. In opener ‘Children’ wordt de kracht van de band meteen geopenbaard. Veel dynamiek in muziek en zang. Slepende sludge-riffs, gecombineerd met ijle shoegaze-zang. De song verhandelt over een lokaal geval van door racisme gevoed politiegeweld. In ‘Scary’ komt de combinatie van hard/zacht ook goed uit de verf. Het twee minuten durende ‘Negative Reason To Be’ is gewoon een recht-toe, recht-aan potje raggen (emocore/postrock).

‘Heaven Hell Anywhere Else’ vormt het hoogtepunt van de plaat. Een emotionele song met een vloeiende melodie en een catchy refrein. Ook ‘Chains’, ‘Suffer’ en ‘Come’ zijn het vermelden waard, zonder de andere songs te kort te doen. Want slechte songs? Die zijn op Death Lust niet te vinden.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Chastity Label:Captured Tracks
Cover Deaf Wish - Lithium Zion

Deaf Wish - Lithium Zion Lithium Zion is het vijfde album van de Aussies van Deaf Wish...