RECENSIE: Tim`s Favourite - We, The Willing

Tim`s
2018-12-05 We, The Willing is het derde album van Tim's Favourite, een Vlaamse band die alweer 19 (!) jaar mee gaat. Daarnaast is dit album het bewijs dat het loont om nieuwe muziek echt een kans te geven. Zo sprak de cover van We, The Willing ons niet erg aan en ook de bandnaam vonden we nou niet echt overtuigend. Ook na twee nummers rammelt het album net te veel om er echt enthousiast van te worden. Maar wie geduld heeft wordt via intermezzo 'Darlings We Probably Should Have Killed but Didn’t Have the Guts To Do So' meegenomen op een heerlijke muzikale trip door de jaren ‘90.

Want zonder te voelen als een veredelde tribute- of coveract combineert Tim's Favourite de populaire, stevigere gitaargenres van twee decennia geleden. We horen de grunge van Alice Chains, gecombineerd met metal zoals we die kennen van Metallica en Pantera, en een vleugje Tool. Het eindresultaat is een stevige grungesound met funky riffs om het tempo wat hoger te houden. ”Zen-metal”, zoals ze het zelf noemen. Net als de rest van het trio weet zanger Jan Pauwels niet te overtuigen tijdens de eerste twee nummers, maar ook hij herpakt zich volledig: de muziek op de rest van het album lijkt beter af te zijn gestemd op het bereik en de sterke punten van zijn stem. 'No Means No' mag tot een van de echte hoogtepunten van de plaat worden gerekend, maar ook het slot, bestaande uit 'The Unbearable Lightness Of The New Atheism', '(W)hole' en 'Requiem For A Dream' is er echt een die smaakt naar meer. Het is goed te horen dat de band in de afgelopen 20 jaar veel ervaring heeft opgedaan.

Toegegeven: waar de meeste albums vlammend starten en na enkele nummers uitdoven, daar is We, The Willing echt een dieseltje dat even op gang moet komen. Maar wie geduld heeft wordt door het drietal beloont met een zeer onderhoudend album. Fris en vernieuwend wordt het nergens, maar geslaagd is het zonder enige twijfel. Tim's Favourite is op dit moment ook even Robin's favourite.
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Tim`s Favourite Label:Hard Life Promotion
Cover Motorowl - Atlas

Motorowl - AtlasHij is al een tijdje uit, deze tweede plaat van het Duitse Motorowl , maar...