RECENSIE: Novo Amor - Birthplace

Novo Amor
2018-11-20 Novo Amor is de artiestennaam voor Ali Lacey. Na een breakup heeft Lacey zichzelf deze naam gegeven, wat Galicisch is voor nieuwe liefde. Hij vond deze naam toepasselijk om zijn verdriet te verwerken en nieuwe muziek door te gaan maken. De singer-songwriter is geboren in Wales en nu woonachtig in Cardiff. Novo Amor heeft al 158 miljoen streams, heeft in 1 klap Paradiso uitverkocht en is hier nu met zijn debuutalbum Birthplace.

Novo Amor groeide op in een rustige en verlaten omgeving in Wales en dit is terug te horen op de plaat. De nummers op het album hebben een eenzame en afgelegen sfeer, waardoor het bijzonder en indringend klinkt. De muziek is te beschrijven als een combinatie van folk en melancholische klanken. Hierdoor klinkt het aan de ene kant afstandelijk en aan de andere kant erg gevoelig.

De indringende, melancholische en kalmerende klanken maken zijn muziek bijzonder. Zijn bijzondere stem valt op en maakt je rustig. Het is te vergelijken met Bon Iver, zowel de stemmen en muziek lijken op elkaar en passen in hetzelfde hokje. Alle nummers zijn anders, maar de tracks zelf zijn wel eentonig en worden daardoor snel saai.
‘Utican’ is een goed nummer met een vrolijke sound en het liedje ‘Birthplace’ is door zijn vele drums onderscheidend en daardoor ook leuker dan de rest. Het nummer is herkenbaar en brengt de kwaliteit van het album omhoog. Beide zijn wat meer up tempo dan de rest van de plaat en vallen daardoor positief op.

Op het eerste gehoor klinken veel nummers hetzelfde. Pas na een aantal keer luisteren hoor je duidelijke verschillen, want de plaat mooi maakt maar waar je wel doorheen moet prikken. Het album bevat heerlijke ontspannen achtergrondmuziek. Novo Amor heeft zeker potentie maar om geconcentreerd te blijven luisteren is de plaat Birthplace te eentonig en mist het pit.
Recensent:Linda Kremer Artiest:Novo Amor Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Ben Khan - Ben Khan

Ben Khan - Ben KhanVijftien nummers in maar achtendertig minuten. Hier is sprake van een...