RECENSIE: Ben Khan - Ben Khan

Ben Khan
2018-11-19 Vijftien nummers in maar achtendertig minuten. Hier is sprake van een vluggertje, en dat als debuut. De nog relatief onbekende muzikant Ben Khan wil misschien net even iets teveel laten horen op zijn eerste volledige album. Met een sneltreinvaart ga je door dit album, terwijl er ook best stilgestaan mag worden bij het talent van deze Brit.

De muziek van Ben Khan laat zich niet heel gemakkelijk labelen. Het is een mix van R&B en electro, die hier en daar erg zwoel klinkt, maar soms ook afstandelijk en zweverig. Wil je vijftien nummers in achtendertig minuten proppen, dan is er geen sprake voor een lange(re) opbouw, uitgerekte solo’s en zo verder. Toch lijkt het er op dat Khan zijn nummers wel zo aan wil pakken. Het gevolg is een intro dat erg ‘spacey’ klinkt, waarna de overgang met de rest van het nummers een groot contrast vormt. Dit allemaal simpelweg omdat er geen tijd wordt genomen voor de opbouw die dit vereist om het tot een werkend geheel te laten komen. Khan’s album wordt hierdoor fragmentarisch. De brokken waren al niet groot, maar zijn nu tot minder dan het formaat van ‘hapklaar’ geslonken.

Op ‘Fool 4 U’ experimenteert Khan met a-ritmische gitaarriffjes waar hij vervolgens met zijn hoge stem overheen zingt. De grote vraag is of, wanneer de opzet van je album is zoals die van Khan, een album wel de plek is om te experimenteren. Het zou het album ten goede zijn gekomen als Khan geëxperimenteerd zou hebben voordat het op het album terecht kwam, zodat er op het album alleen nummers te vinden zijn zonder enige aarzeling, die simpelweg staan als aan huis. Het luisteren naar dit album roept vragen op. Zo heet het vierde nummer op deze plaat ‘Ruby’, terwijl ‘Ruby1strecording’ op de dertiende plaats te vinden is. Het zou veel logischer zijn geweest als de laatstgenoemde track vooraf zou zijn gegaan aan ‘Ruby’, wat onmiddellijk een lijn en de missende opbouw had gecreëerd.

Nu lijkt het haast of hier de indruk wordt gewekt dat Khan’s album volledig geflopt is. Dat is niet het geval. De openingstrack, ‘2000 Angels’ is bijvoorbeeld wel erg sterk, maar de duimpjes omhoog zijn niet in verhouding met de duimpjes omlaag. Het is simpelweg erg gewaagd om zo te experimenteren op een debuutalbum, want de kans dat je met één klap, met één album, je naam vestigt in de muziekwereld is nu eenmaal niet heel erg groot. Het talent is bij Khan aanwezig, nu de uitwerking nog. Het zou hoogstwaarschijnlijk beter zijn geweest voor Khan als hij nummers met iets meer zekerheid op zijn debuut had gemikt.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Ben Khan Label:Caroline Records
Cover Mogwai - KIN

Mogwai - KINFans van Mogwai worden de laatste jaren flink verwend met nieuwe releases....