RECENSIE: Beardfish - Sleeping in Traffic: Part One

Beardfish - Sleeping
2007-05-13 Eigenzinnige bands met dito muziek. In principe kan je er daar niet genoeg van hebben. Helaas ontbreekt het daar een beetje aan de laatste tijd. Het Zweedse Beardfish daarentegen, dat met Sleeping in Traffic pt.1 haar eerste album aflevert op het label van Inside Out weet echter wel voor zich te spreken, zonder daarin terug te vallen op de clichés waar andere bands groot mee zijn geworden.

Daarbij moet echter wel gezegd worden dat Beardfish nu niet het wiel opnieuw heeft uitgevonden. Maar om Beardfish niet tekort te doen, houden we het er even op dat Beardfish niet ergens mee te vergelijken valt maar dat het fans zal aanspreken van bijvoorbeeld King Krimson en Frank Zappa. Vooral de laatste van deze twee genoemde blijkt een groot inspiratiebron voor deze vier Zweden.

Het meest fijne van Sleeping In Traffic: Part One is misschien wel dat Beardfish niet telkens hetzelfde kunstje proberen te doen. Kijk bijvoorbeeld naar de speeltijd van de liedjes. Over het algemeen zitten ze boven de zes minuten per nummer, maar weet met een paar kortere nummers en een extreem lange (12 minuten!) toch te zorgen voor variatie op brood. Maar natuurlijk is het niet alleen de speeltijd van de liedjes, ook de inhoud ervan verschilt per nummer zodanig dat het blijft boeien zonder uit de boot te vallen.

Zet bijvoorbeeld het kalme en harmonieuze 'Afternoon Conversation' tegenover het ingewikkeldere 'And Never Know', of het epische en twaalf minuut durende 'Roulette'.

Zoals gezegd zal deze psychedelische, jazzy, prog rock fans aanspreken van bijvoorbeeld Frank Zappa en King Krimson, maar ook de wat jongere muziekliefhebbers die graag luisteren naar The Mars Volta. Alleen is Beardfish dan net wat minder hysterisch.
Recensent:Cosmo Vloedbeld Artiest:Beardfish Label:Inside Out
Cilvaringz - 1

Cilvaringz - OneDe Nederlands-Marokkaanse rapper Clivaringz (Tarik Azzouargh) is al sinds...