RECENSIE: Klaus Johann Grobe - Du Bist So Symmetrisch

Klaus Johan
2019-01-12 Uit onderzoek blijkt dat mensen met een symmetrisch gezicht knapper worden gevonden dan mensen met een asymmetrisch gezicht. Waarschijnlijk is de titel van dit album van Klaus Johann Grobe hun verkapte manier om te zeggen: “Ik vind je knap.”. Ja je leest het goed, ‘hun’, want Klaus Johann Grobe is een duo dat bestaat uit Sevi Landolt en Daniel Bachmann. Ze komen uit Zwitserland en klinken helemaal retro. Zo weggelopen uit de jaren ‘80, met computerbliepjes en zwiepende synthesizergeluiden. Met dit album volgen ze hun met een Basel Prize bekroonde Spagat Der Liebe uit 2016 op.

Op het eerste nummer ‘Discogedanken’ rollen de synths lekker over een gitaarloop. Al snel wordt helder dat deze plaat een spacy karakter heeft. De muziek heeft soms een wat lollige ondertoon door de trippy geluidjes en hoge zang. Wat in het oor springt is de funky basgitaar, die op meerdere nummers lekker op en neer deint. Ook de disco sijpelt in de muziek door, bijvoorbeeld in ‘Von Gestern’, dat met zijn opzwepende rite bijna aanzet tot dansen.

Toch blijft het tempo over de gehele lijn nagenoeg wat lager liggen. Echt dansbaar is dit album daarom toch niet helemaal. Het kabbelende karakter zorgt meer voor een hypnotische sfeer, hoewel een nummer als ‘Out Of Reach’ wel een wat snellere beat bevat. Het tweetal roept meer nostalgische gevoelens op van de dansmuziek uit de jaren ‘80. Elementen uit Die Neue Deutsche Welle en new wave komen veelvuldig voorbij. Ook verwerkt het duo soms jazz in hun muziek. Een eclectisch geheel dus. Toch had het tempo soms wel iets hoger mogen liggen.

Ook in het afsluitende nummer ‘An Diesem Abend’ hoor je weer die heerlijke baslijn die meteen in je oren kruipt. Eigenlijk werkt de muziek van Klaus Johann Grobe vrij slinks, zonder al te veel uitbundigheid nestelt het zich toch in de oren. Maar of het daar ook lang zal blijven hangen, moeten meerdere luisterbeurten misschien uitwijzen. Er valt weldegelijk genoeg te ontdekken.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Klaus Johann Grobe Label:Trouble In Mind Records
Cover Value Void - Sentimental

Value Void - Sentimental Sentimental is het debuutalbum van Value Void , een zelf verklaard...