RECENSIE: For I Am King - -I-

FIAK
2018-12-28 De Nederlandse metalformatie For I Am King lijkt voor leken misschien een band die niet zo heel serieus te nemen is. Zo komt het wel eens voor dat frontvrouw Alma Alizadeh op het podium te vinden is een hamburgerpak en wisten ze aandacht te trekken via Q-music met een heel brute cover van Jan Smit’s ‘Als De Morgen Is Gekomen’. Ook doet het voorkomen van frontvrouw Alma vermoeden dat we hier te maken hebben met een geheel ander soort band. Echter, kijk daar langs af, ga er wat dieper op in, neem een duik in het bad van de melodische deathmetal machine genaamd For I Am King. Een uiterste solide band die staat te trappelen om de kroon van The Charm The Fury over te nemen, nadat laatstgenoemde er mee gestopt zijn. Maar vergis je niet: For I Am King neemt niet alleen die kroon over, ze walsen er grandioos overheen, smelten het goud om en hebben hier de nieuwe plaat met de eenvoudige titel I van gemaakt.

Voor de duidelijkheid, dit is niet het eerste album van de vijfkoppige band. Dat is niet waar de titel naar refereert. De titel van de opvolger op debuutplaat Daemons uit 2016, staat voor het Engelse woordje voor ‘ik’. Tekstueel gezien hebben ze inspiratie gehaald uit een filosofie over de keuzes van een individu. Ieder persoon is verantwoordelijk voor de gemaakte keuzes, ongeacht of deze keuze goed of slecht is, en het leven dat daar uit voortvloeit. Deze filosofie is toegepast in teksten over de vernietiging van onze planeet in bijvoorbeeld ‘In Flames’ of het moeten vluchten van huis in ‘Home’. Terwijl ‘The Reaper Of Souls’ een grote dikke middelvinger is naar alle boosdoeners in de wereld, is ‘Devotion’ juist weer een liedje over de liefde. Wel met wederom een dikke middelvinger naar degene die schreeuwster Alma Alizadeh kwaad heeft gedaan, maar emotionele tranentrekker hoe dan ook. Over emotionele tranentrekkers gesproken, ‘In Memory’ is er ook zo eentje, zoals de titel misschien al doet vermoeden. De nagedachtenis van een overleden geliefde wordt hier geëerd.

Vergelijkingen met Arch Enemy zijn op zijn plaats, maar ook met Darkest Hour en het oudere werk van In Flames. En als verse en opkomende band doen ze absoluut niet onder voor het niveau. Hier wordt met passie, techniek en kwaliteit gespeeld. Eveneens dikke pluspunten worden er verdiend door de screams, grunts en uithalen van Alma. Ze slaagt er niet alleen in om een sterk en genadeloos stemgeluid neer te zetten, maar doet dit ongeforceerd en ze is duidelijk te verstaan zonder lyrics op te hoeven zoeken. De muziek zit bomvol bombast, muzikale hoogstandjes, goed geplaatste orkestratie die de muziek een extra dimensie geeft, wervelende gitaarsolo’s die de nummers naar een hoger niveau tillen. Enig minpuntje is dat deze formule op ieder nummer is toegepast, waardoor de tracks veel op elkaar lijken. Echter, met de kwaliteit die For I Am King op I laat horen, is daar wel overheen te komen.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:For I Am King Label:Redfield Records
Cover Jeditah - Waves

Jeditah - WavesDat de School of Audio Engineering niet alleen maar creatieve geesten...