RECENSIE: Michael Price - Tender Symmetry

Price
2019-01-12 Michael Price is voornamelijk bekend geworden bij het grote publiek als de componist van de soundtrack voor de BBC series Sherlock., waar hij ook een Emmy voor kreeg. Naast soundtracks voor films en documentaires, neemt hij ook de tijd om eigen composities op te nemen. Tender Symmetry is zijn tweede album voor het Erased Tapes label, waar ook Nils Frahm en Rival Consoles deel vanuit maken.

Voor dit album heeft Price zich laten inspireren door unieke natuurgebieden in zijn thuisland Engeland. Velen hiervan zijn eigendom van National Trust en zijn keuze is heel divers: van een Tweede Wereldoorlog schuilkelder vlakbij Dover, tot aan de twaalfde eeuwse ruïnes van de fonteinen in Yorkshire. De zeven losstaande composities die Price in de afgelopen twee jaar heeft geschreven zijn ook daadwerkelijk opgenomen in of vlakbij de locatie. Het prachtige boekje wat bij de CD komt geeft een mooi beeld van de omstandigheden waarin de opnames hebben plaatsgevonden.

Om het geheel af te maken heeft Price een aantal van deze composities verbonden aan Songs Of Experience., gedichten van de oer-Britse William Blake. Deze worden allen gezongen door de sopraan Grace Davidson, die eerder met Max Richter heeft samengewerkt op zijn project Sleep. Muzikaal gezien laat Price zich ondersteunen door strijkers (veelal het Manchester Collective) en het koor Shards. De elektronica neemt hij zelf ter hand.

Het klinkt allemaal als teveel van het goede, maar door het talent van Price en de bekwaamheid van zijn geselecteerde muzikanten is het een prachtige geheel geworden. Het begint al goed met ‘Sandham’, opgenomen in de Memorial Chapel waar de Eerste Wereldoorlog ervaringen van Stanley Spencer in schilderijen gevangen zijn. Hier komt het Shards Choir volledig tot zijn recht. Dat is geen toeval: Price laat door zijn arrangementen de bijzondere plaats optimaal tot leven komen.

Zo kiest hij voor een modern klassieke aanpak door een strijkerskwartet bij ‘Willow Road’, geheel in lijn met het architectonische vooruitziende blik van de innovatieve Erno Goldfinger. Voor de muziek bij de vuurtoren van ‘Quarry Bank’ is er gekozen voor een meer opzwepend stuk; met heel veel strijkers om je het gevoel te geven van de weersomstandigheden en de invloeden vanaf zee.

Nu met de Brexit in aantocht is het een uitstekende timing van Price om aan de hand van prachtige composities te laten horen hoe mooi Engeland kan zijn, vanuit zowel historisch als muzikaal perspectief. Doe je ogen dicht en waan je even aan de overkant van het water.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Michael Price Label:Erased Tapes Records / Konkurrent
Swamp Dogg

Swamp Dogg - Love, Loss, And Auto-TuneWaar de meeste soulveteranen op hoge leeftijd zich verdiepen in hun erfgoed,...