RECENSIE: Kamelot - Ghost Opera

Kamelot - Ghost Opera
2007-06-11 Laat ik beginnen met een confessie. De bombastische powermetal van Kamelot heeft mij nooit echt kunnen behoren, dus legde ik met enige tegenzin het achtste album in mijn cd-speler. Wat blijkt, de heren zijn een ietwat andere weg ingeslagen. Toegegeven, het blijft een bombastisch gebeuren, maar over het algemeen is het toch wat lichtere kost dan voorheen. Er is nog steeds sprake van koren en strijkers, maar het geheel is erg catchy waardoor dit er eentje is die op elk moment van de dag opgezet kan worden. De nummers zelf variëren van rustige ballads (‘Anthem’), tot redelijk stevige beukers (‘Rule the World’).

Tevens is er voor gekozen het gastenaantal erg laag te houden. Naast Simone Simons van Epica is Aïna’s Amanda Sommerville de enige andere gastzangeres. Naast deze wijziging zijn de heren van Kamelot van plan om alle 10 de nummers van een videoclip te voorzien. Dat is wellicht iets teveel van het goede, hoewel ‘Ghost Opera’ al van een gelikte clip voorzien is. Het verhaal van de cd handelt over een operazangeres (jawel), die d.m.v. een geest terugblikt op haar leven. Dit klinkt wellicht wat sullig, maar is zodoende uitgevoerd zonder dat het erg cliché of overdreven wordt.

Ik kan zeggen dat ik aangenaam verrast ben door deze plaat. De band heeft wat prog- en gothic-elementen toegevoegd aan het spectrum, waardoor ik het werk wat diverser vind dan voorheen. Toch vind ik het iets te gemakkelijke kost, waardoor ik vermoed dat het album voorlopig weer even in mijn kast blijf staan. Niettemin is Ghost Opera een degelijk album geworden dat ook voor niet-powermetalliefhebbers geschikt is.
Recensent:Danny van den Brink Artiest:Kamelot Label:SPV
De-Pressie - Post na Taal

De-Pressie - Post na TaalDe rappers Yrref en Zira uit Weert vormen het duo De-pressie . Hun...