RECENSIE: Tom Odell - Jubilee Road

Odell
2018-12-28 Tom Odell staat vooral bekend om zijn dramatische muziek over gebroken harten. In 2012 brak de Britse singer-songwriter door met ‘Another Love’ en in die stijl opereert hij nog steeds. Hij is geïnspireerd door Elton John en dat hoor je vaak terug in zijn muziek. Zijn derde album, Jubilee Road, is precies wat je van Tom Odell zou verwachten en daar zal menig fan heel blij van worden.

Het album is geschreven en opgenomen in de tijd dat Tom Odell samen met zijn vriendin in Oost-Londen woonde. De vrienden die hij in die tijd vaak zag hebben hem geïnspireerd in zijn teksten en muziek. De plaat is door hem zelf geproduceerd en is in datzelfde huis opgenomen, gewoon in de woonkamer. Volgens Odell hoor je in één van de nummers zelfs heel zacht op de achtergrond de tv van de buurman.

Jubilee Road is zwaar, dramatisch en soms erg somber. De stem van Tom Odell klinkt erg mooi samen met de piano die vooral te horen is en dit zorgt ervoor dat de nummers mooi, klein en kwetsbaar zijn. De liedjes op de plaat lijken wel veel op elkaar en zijn niet erg vernieuwend. Dit is zijn stijl en daar wijkt hij niet ver van af. Wel is de kwaliteit van de muziek en teksten erg goed en hierdoor is het een uitstekende plaat geworden.

De track ‘If You Wanna Love Somebody’ is sneller, luchtiger en krachtiger dan de rest. Het is dus ook niet verrassend dat dit nummer als single is uitgebracht. Het liedje zorgt voor diversiteit en zorgt ervoor dat het niet saai wordt. Het nummer ‘Go Tell Her Now’ is toegankelijk en meer poppy dan de rest en is hierdoor ook erg belangrijk voor de samenstelling van de plaat. Deze tracks zijn samen met het openingsnummer ‘Jubilee Road’ de beste nummers van de plaat.

Jubilee Road is een album geworden zoals je die van Tom Odell verwacht. Prachtige, dramatische en gevoelige liefdesliedjes. Hij kan dit perfect en dat laat hij op deze plaat opnieuw horen.
Recensent:Linda Kremer Artiest:Tom Odell Label:Columbia Records
Cover The Inspector Cluzo - We The People Of The Soil